Skal du kjøre lønn og sende a-melding i Tripletex? Likt som i eAccounting må du sette opp en kobling mot Altinn for å hente skattekort og a-melding.
Les mer om hvordan sette opp kobling mot Altinn.
Ansatte og skattekort
I Tripletex finner du ansattregisteret ditt under Lønn-> Ansatte. Gjennomfører du overgangen mellom systemene blir alt av informasjon på ansattkortet eksportert (med unntak av Fravær, grunnet GDPR). Det er kun ansatte som er huket av på "aktiv" på ansattkortet i eAccounting som blir eksportert. Ansatte med sluttdato blir også overført så lenge det er huket av "aktiv" på ansattkortet. Ansatte som er eksportert med sluttdato finner du under Lønn-> Ansatte. Trykk på Flere valg og huk av på "Vis ansatte som har sluttet". Årsaken til at du muligens ønsker å ha med ansatte som har sluttet er for å utbetale opptjente feriepenger. Et tips er å ta ut en Feriepengeliste fra eAccounting under Rapporter-> Feriepengeliste, for å se hvilke ansatte som har feriepenger til gode.
Før du starter lønnskjøringen er det lurt å hente skattekort på de ansatte. Det gjør du under Lønn -> Skattekort. Les mer om hvordan du henter elektroniske skattekort her.
Lønn
Sammenlignet med eAccounting Lønn, håndterer Tripletex flere av de manuelle oppgavene for deg. Du har nå også mulighet til å benytte reiseregninger og utlegg som kommer til utbetaling på lønnskjøring.
Slik gjennomfører du en lønnsutbetaling:
- Gå til Lønn-> Ny lønnsutbetaling.
- Velg Periode øverst for hvilken måned du skal utbetale lønnen.
- Huk av på de ansatte som skal ha lønn og trykk på Opprett.
- Gjør evt korrigeringer på radene eller legg til ny rad for å legge til flere lønnsarter.
- Trykk på Fullfør lønnsutbetaling og velg riktig Betalingform. Har du aktivert bankintegrasjon er standard navn på driftskonto Bankinnskudd. Velg Nettbank om du betaler manuelt. I tillegg må du velge Betalingsdato på lønnen og når lønnsslipper skal sendes til de ansatte. Trykk Fullfør.
- Har du bankintegrasjon og valgte Bankinnskudd som betalingsform må du fullføre betalingen under Bank-> Betalinger. (Her finner du også overføring av skattetrekket. Sammenlignet med eAccounting trenger du ikke overføre skattetrekk manuelt i banken).
Lønnsslipper finner du under Lønn-> Lønnsslipper.
A-melding
I Tripletex oppretter du en a-melding under Lønn-> A-melding. Her ser du en oversikt over hva som blir rapportert i a-meldingen for den perioden som er valgt øverst. Du trenger ikke å velge når oppstart på a-melding skal være i Tripletex, da dette bestemmes av måneden du oppretter a-melding for. Merk! Du skal ikke sende en a-melding for en måned du allerede har sendt fra eAccounting. Da blir opplysningene dobbeltrapportert, og du får feilmelding på a-meldingen. Starter du feks. opp med Tripletex ved årsskifte velger du periode januar i Tripletex, da siste periode du sendte i eAccounting var desember.
I eAccounting ble status på a-melding skilt med fanene "pågående a-meldinger" og "godkjente a-meldinger" hvor du også fikk en samlet oversikt over a-meldingene hele året. I Tripletex får du ikke en samlet oversikt over a-meldingene, men du kan styre mellom de ulike periodene øverst. Du ser om en a-melding er godkjent i seksjonen Altinn etter du har opprettet, sendt og hentet tilbakemelding på a-melding. Står det OK med en grønn hake er a-meldingen godkjent. Får du en annen melding er det avvik som må rettes.
Har du forlatt bildet og går til Lønn-> A-melding på nytt ser du om a-meldingen er godkjent under "Status" øverst. Trykk på bilagsnummeret i blått under "Bilag" for å se a-meldingen.
Les mer om hvordan du kan opprette og sende a-melding.
Relatert artikler:
Les mer om hvordan du oppretter en ansatt
Les mer om hvordan du registrerer OTP
Les mer om hvordan du legger inn refusjon av sykepenger
Slik betaler du skattetrekk, arbeidsgiveravgift og utleggstrekk