I artikkelen ser vi på ansattregisteret og hva du må legge inn manuelt etter overgangen til Tripletex. Vi tar også en titt på hvordan du oppretter en lønnskjøring og a-melding. Akkurat som i eAccounting må du sette opp en kobling mot Altinn for å hente skattekort og a-melding.
Les mer om hvordan sette opp kobling mot Altinn.
Ansatte og skattekort
Lønn
Sammenlignet med eAccounting Lønn, håndterer Tripletex flere av de manuelle oppgavene for deg. Du har nå også mulighet til å benytte reiseregninger og utlegg som kommer til utbetaling på lønnskjøring.
Slik gjennomfører du en lønnsutbetaling:
- Gå til Lønn > Ny lønnsutbetaling.
- Velg Periode øverst for hvilken måned du skal utbetale lønnen.
- Huk av på de ansatte som skal ha lønn og trykk på «Opprett».
- Gjør eventuelle korrigeringer på radene eller legg til ny rad for å legge til flere lønnsarter.
- Trykk på «Fullfør lønnsutbetaling» og velg riktig Betalingform. Har du aktivert bankintegrasjon, er standard navn på driftskontoen «Bankinnskudd». Velg Nettbank om du betaler manuelt. I tillegg må du velge Betalingsdato på lønnen og når lønnsslipper skal sendes til de ansatte.
- Trykk på «Fullfør».
- Har du bankintegrasjon og valgte Bankinnskudd som betalingsform, må du fullføre betalingen under Bank > Betalinger. (Her finner du også overføring av skattetrekket. Sammenlignet med eAccounting trenger du ikke overføre skattetrekk manuelt i banken).
Lønnsslipper finner du under Lønn > Lønnsslipper.
A-melding
I Tripletex oppretter du en a-melding under Lønn > A-melding. Her ser du en oversikt over hva som blir rapportert i a-meldingen for den perioden som er valgt øverst. Du trenger ikke å velge når oppstart på a-meldingen skal være i Tripletex, da dette bestemmes av måneden du oppretter a-melding for.
Merk at du ikke skal sende en a-melding for en måned du allerede har sendt fra eAccounting. Da blir opplysningene dobbeltrapportert, og du får feilmelding på a-meldingen. Starter du f.eks. opp med Tripletex ved årsskifte, velger du periode januar i Tripletex, da siste periode du sendte i eAccounting var desember.
I eAccounting ble status på a-melding skilt med fanene «pågående a-meldinger» og «godkjente a-meldinger» hvor du også fikk en samlet oversikt over a-meldingene hele året.
I Tripletex får du ikke en samlet oversikt over a-meldingene, men du kan styre mellom de ulike periodene øverst. Du ser om en a-melding er godkjent i seksjonen Altinn etter du har opprettet, sendt og hentet tilbakemelding på a-melding. Står det OK med en grønn hake, er den godkjent. Får du en annen melding er det avvik som må rettes.
Har du forlatt bildet og går til Lønn > A-melding på nytt, så ser du om a-meldingen er godkjent under «Status» øverst. Trykk på bilagsnummeret i blått under «Bilag» for å se a-meldingen.
Les mer om hvordan du kan opprette og sende a-melding.
Relatert artikler:
Les mer om hvordan du oppretter en ansatt
Les mer om hvordan du registrerer OTP
Les mer om hvordan du legger inn refusjon av sykepenger
Slik betaler du skattetrekk, arbeidsgiveravgift og utleggstrekk