Hva er obligatorisk tjenestepensjon?
Obligatorisk tjenestepensjon er en pensjonsoppsparing som mange arbeidsgivere er pålagt å tegne og innbetale på vegne av arbeidstakerne.
Obligatorisk tjenestepensjon kan splittes i to deler: arbeidsgivers andel og arbeidstakers andel.
Arbeidsgivers andel av obligatorisk tjenestepensjon er avgiftspliktig og må rapporteres via a-meldingen på virksomhetsnivå. Arbeidstakers andel er et trekk i den ansattes lønn som må rapporteres på den ansatte som "Premie til obligatorisk tjenestepensjonsordninger".
Slik registrerer du arbeidsgivers andel av obligatorisk tjenestepensjon på overordnet nivå i Tripletex:
- Gå til "Lønn>Pensjon/sykepenger" i hovedmenyen.
Her kan du registrere virksomhetens andel av obligatorisk tjenestepensjon. - Beløpet som vises her er et forslag og kan alltid overstyres. Hvis beløpet er 0, så betyr det at det ikke er bokført noe på kontoen i den valgte perioden. Fyll inn ønsket beløp manuelt.
- Fyll inn feltene og klikk på "Opprett" for å lage pensjonsbilaget.
Opprett pensjonsbilaget for å få med obligatorisk tjenestepensjon på a-melding.
Slik fyller du ut ..
Ofte stilte spørsmål
Hvordan registrerer jeg pensjon direkte på lønnskjøringen?
Du kan føre pensjonskostnad direkte på lønnsart i lønnsbilag. Dette vil da kun generere arbeidsgiveravgift på a-melding, men ikke bokført i regnskapet. Vi anbefaler derfor å bruke funksjonen "Lønn>Pensjon/sykepenger" i stedet for å håndtere dette manuelt på lønnsbilag.
Hvordan fungerer Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) i Tripletex? (Mamutkunder)
Når du aktiverer Tripletex lønn i Mamut vil pensjonsinnretning bli med over til Tripletex. I hjelpeartikkelen står det at du finner regnskapsregler inne på Konto > Innstillinger, men for våre Mamutkunder finner du det inne på Lønn > Innstillinger > Regnskapsregler. Når du aktiverer pensjonsinnretning inne på Lønn > Innstillinger blir du spurt om det skal gjelde for alle ansatte og svarer du ja til det, trenger du ikke gå inn på hver enkelt ansatt.
Hvordan rapporteres arbeidstakers tilskudd (egenandel) til pensjon?
Hvis en arbeidstaker blir trukket i lønn for egenandel til foretakspensjon, innskuddspensjon eller tjenestepensjon, skal egenandelen rapporteres som "Fradrag – premie til pensjonsordning" (tidligere LTO-kode 312) på arbeidstakernivå for den kalendermåneden trekket er gjennomført.
Den del av arbeidsgivers tilskudd til kollektiv tjenestepensjon som er dekket med midler gjennom trekk i arbeidstakernes lønn, skal ikke inngå i avgiftsgrunnlaget. Dette er arbeidstakernes tilskudd til ordningen, og disse midlene er trukket i lønn som allerede er avgiftsberegnet i lønnsutbetalingen.
Dette faste månedlige trekket kan da registreres på den ansatte via ansattdetaljene, fanen «Arbeidsforhold" og avsnittet "Faste tillegg/trekk".
Du velger "Ny rad" og riktig lønnsart for pensjonsforsikring. Så skriver du inn en startdato og beløpet i kolonnen "Månedlig beløp". Beløpet vil da automatisk komme med på den ansatte ved lønnsutbetalinger.
Hvis lønnsarten ikke vises som standard på lønnsslippene, så kan du endre dette via lønnsartens detaljside.
Oppsettet for lønnsarten finner du via "Lønn>Innstillinger" i hovedmenyen.
Det er lønnsart lønnsart 600 - Trekk (pensjonsinnskudd) eller 6008 - Trekk (premie til pensjonsordninger) som benyttes avhengig av om du har gammel eller ny lønnsartoversikt i Tripletex.