I videoen under kan du se hvordan du oppretter og sender a-melding:
Å sende a-melding består av tre steg. Først må du opprette a-meldingen, deretter logge deg inn i Altinn og til slutt sende a-meldingen. Her går vi gjennom alle stegene.
Steg 1: Opprette a-melding
Slik oppretter du a-melding:
- Gå til «Lønn > A-melding» i hovedmenyen.
- Velg perioden du ønsker å sende a-melding for og klikk på «Oppfrisk»
- Klikk på «Opprett» nederst til venstre. Tripletex oppretter a-melding på lønnsinformasjon og arbeidsforhold.
For å opprette a-melding kun for arbeidsforhold gjør du slik:
- Huk av for «Arbeidsforhold». Seksjonen «Arbeidsforhold» blir synlig.
- Velg hvilken ansatt du ønsker å sende a-melding for og klikk på «Send a-melding». Hvis du ikke er logget inn i Altinn, så kan du trykke på de tre prikkene i blå ramme og velge «Logg inn i Altinn».
Se her hva det betyr om du ikke ser «Opprett a-melding»-knappen.
Steg 2: Logge inn i Altinn
Du kan ikke logge inn i Altinn med MinID eller BankID. Kun «Passord» og «Engangskode på SMS».
Slik gjør du det:
- Gå til «Lønn > A-melding» i hovedmenyen. Sørg for at du er inne på riktig periode.
- Klikk på a-meldingen under kolonnen «Bilag». Her står et bilagsnummer eller «Detaljer» i blått.
3. Klikk på «Logg inn i Altinn» nederst på siden.
4. Fyll ut nødvendige felt:
Bruk Altinn-ID for | Fødselsnummer | Passord |
Velg selskapet i nedtrekksmenyen. | Legg inn fødselsnummeret ditt her. | Skriv inn passordet ditt her. Dette skal være ditt personlige passord. Har du glemt passordet ditt? Les mer om hvordan du endrer passord her |
5. Klikk på «Send meg engangskode».
6. Skriv inn engangskoden som du mottar på SMS og klikk på «Logg inn i Altinn». Nå er du logget inn i Altinn. Klikk på «Neste» for å lese mer om hvordan du sender a-meldingen.
Får du ikke engangskoder på SMS?
For å motta engangskode på SMS må du ha satt opp ditt mobilnummer i Altinn.
Les hvordan du registrerer mobilnummer for å motta engangskode på SMS her.
Steg 3: Sende a-melding
Du må sende a-melding og hente returmelding. Returmelding er en beskjed fra Altinn om at a-meldingen er sendt inn eller at den kansellerte a-meldingen er mottatt.
Kommer returmeldingen tilbake fra Altinn med status «OK», betyr dette at a-meldingen er mottatt uten avvik. Returmeldingen kan også inneholde retningslinjer eller avvik i a-meldingen. Les mer om feilmeldinger fra Altinn her. Her går vi gjennom hvordan du sender og henter returmelding på a-melding.
Slik sender du a-melding:
1. Klikk på «Send a-melding» nederst til høyre.
2. Vent et par minutter, og klikk på «Hent returmelding».
3. Status viser «OK» når a-meldingen er sendt og mottatt av Altinn uten feil.
Du ser status i seksjonen «Altinn» på a-meldingen. Skjemaet finner du via «Min meldingsboks > Arkivert» i Altinn.
Vil du lære mer?
Jeg får feilmelding når jeg sender a-melding. Hvordan løser jeg det?