Hva er et utlegg?
Et utlegg er dokumentasjon på kostnader som er gjort i sammenheng med jobb.
Du kan også føre utlegg i mobilappen. Les mer her.
Se video under, eller bla lenger ned for å lese mer om hvordan du fører et utlegg.
Denne videoen inneholder undertekster/subtitles. |
Slik lager du et nytt utlegg:
- Gå til «Reiser og utlegg» i hovedmenyen.
- Klikk på «Nytt utlegg» for å lage et nytt utlegg.
3. Legg til eller slipp kvitteringen eller annen dokumentasjon på kostnadene i seksjonen «Vedlegg».
4. Legg inn tittel for utlegget i feltet «Tittel» i seksjonen «Utlegg».
5. Sørg for at det er riktig ansatt som er valgt.
6. Huk på «Fakturerbar» hvis utlegget skal viderefaktureres på prosjekt og velg om kvitteringen skal bli med ved viderfakturering. Dette er valgfritt.
7. Klikk på «Ny kostnad» og legg inn hva utlegget gjelder for, og velg dato for utlegget.
8. Legg inn beløp, og om det er i NOK eller annen valuta. Tripletex bruker kurs fra Norges Bank, din bank vil normalt ha et påslag og ha et høyere kurs.
9. Velg kostnadskategori. Dette bestemmer hvordan kostnaden skal føres.
Vet du ikke hva du skal velge her? Ta kontakt med din nærmeste leder.
10. Velg Mva-sats og betalingstype. Betalingstypen bestemmer hvordan utlegget skal betales. Standard valg er «Privat utlegg» som betyr at du blir tilbakebetalt for utlegget på lønn.
12. Klikk på «Lever» øverst på siden når du er klar for å sende utlegget til godkjenning til din nærmeste leder. Status endres til «Levert». Du kan gjøre endringer på utlegget til det blir godkjent av din nærmeste leder. En knapp for «Gjenåpne» er tilgjengelig øverst på siden.