Gjennomfører du overgangen fra eAccounting til Tripletex overføres kunder og produkter du har fakturert de siste 12 månedene. Du finner en oversikt over kunder i Tripletex under Kunde -> Kunder/leverandører. Produkter finner du under Produkt-> Produkter.
I overgangen blir ikke neste nummer i fakturaserien valgt automatisk. Første gang du fakturerer i Tripletex kan du velge fakturanummer. Det er viktig at du legger inn neste fakturanummer, og ikke bruker et nr. du har benyttet tidligere. Eksempelvis om siste fakturnr. i eAccounting er 99, må du velge 100 i Tripletex.
Les mer om hvordan du velger fakturanummerserie.
Slik oppretter og sender du en faktura:
- Fra dashbordet (Hjem) trykker du på den blå knappen "Opprett faktura" til høyre eller går til Faktura -> Ny ordre/faktura i hovedmenyen.
- "Enkel fakturering" er automatisk skrudd på øverst slik at du kan sende en faktura direkte fra dette bildet. Skrur du av dette opprettes det en ordre før du fakturerer. Forfallsdato og ordredato kommer automatisk, men kan overstyres her. Ordredato tilsvarer leveransedato på fakturaen.
- Under Fakturadetaljer velger du hvilken kunde du skal fakturere. Likt som i eAccounting er det mulig å opprette en ny kunde her dersom du ikke har registrert kunden enda. Videre velger du evt. kontakter som tilsvarer referanser i eAccounting.
- Hent produktet du skal fakturere under Ordrelinjer. Legg deretter til beskrivelse, antall og enhetspris. Kopier produktet på flere rader ved å trykke på den blå boksen til høyre, eller klikk på Ny rad under produktet for å legge til flere produkter.
- I eAccounting er du nå kanskje vant til å sende fakturaen (evt. opprette PDF). I Tripletex trykker du da på "Opprett og fakturer" nederst til høyre. Dagens dato dukker opp automatisk på Fakturadato, men kan overstyres. Under velger du Sendemåte. Fakturerer du elektronisk står det eFaktura dersom kunden er en privatperson og EHF dersom kunden er en bedrift. Sendemåten "Ikke send" tilsvarer "Opprett PDF" i eAccounting. (Legg merke til at du kan sette standard sendemåte på kundekortet). Siste steg er å velge Betalingsform som vil si hvordan du mottar betaling (betalingsbetingelser). Det er viktig at du velger riktig form her. Velger du "Betales på forfallsdato" venter du fortsatt på betaling fra kunden din.
Les mer om:
Relevante artikler:
Les mer om hvordan du oppretter en ny kunde
Les mer om hvordan du oppretter et nytt produkt
Les mer om hvordan du tilpasser utseende og legger til logo på faktura
Les mer om hvordan du følger opp fakturaen din
Les mer om hvordan du massefakturerer
Les mer om hvordan du lager en repeterende faktura