1. Opprette terminoppgave
Når a-meldingen er sendt med lønnsinformasjon og arbeidsforhold for begge månedene i terminen, er tiden inne for å betale skatt, arbeidsgiveravgift og eventuelle utleggstrekk (skatt).
- Gå til “Lønn>Betaling av skatt” i hovedmenyen.
- Velg periode med piltastene og oppfrisk siden.
- Klikk på «Opprett» nederst på siden.
"Leveringsfrist/betalingsdato" for betaling av skattetrekk og arbeidsgiveravgift for terminen vil automatisk fylles inn i feltet.
Overstyr dette hvis det er nødvendig.
Nå ser du en samlet oversikt over skattetrekk, arbeidsgiveravgift og eventuelle utleggstrekk (skatt) for terminen.
2. Registrer betaling av skattetrekk og arbeidsgiveravgift
- Se nederst på siden for å finne knapp for å registrere betaling på skattetrekk og arbeidsgiveravgift. Klikk på de tre prikkene nederst til høyre for å få opp valget for å registrere betaling av utleggstrekk også.
2. Beløpet summeres automatisk for terminen basert på informasjonen du har sendt inn i a-meldingene for disse to periodene. Tripletex henter også inn riktig konto- og KID-nummer. Betalingen av arbeidsgiveravgiften går via ordinær bankkonto.
Du kan registere betaling ..
Du kan også sende betalingsinformasjonen til en valgfri e-postadresse. Klikk på de tre prikkene helt nede i menylinjen.
Fra handlingsknappen helt opp til høyre kan du velge «Vis bilag» i menyen, (etter registrert betaling), kan du se et konteringssammendrag for det som er betalt i terminen.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan endrer jeg skattetrekkskonto?
Du endrer skattetrekkskonto via "Regnskap>Innstillinger" i hovedmenyen. Under fanen "Regnskapsregler" og avsnittet "Konteringsregler" skroller du ned til eksisterende "Bankinnskudd for skattetrekk" (regel er satt til 1950), og velger hvilken bankkonto som skal benyttes som skattetrekkskonto.
NB! Har du bankintegrasjon, vil ikke "Skattetrekkskonto i bank" endres i bankinnstillingene selv om konteringsreglene endres. For å velge riktig skattetrekkskonto for betaling av skatt, må en med full tilgang til betaling gå til "Bank>Innstillinger>Betaling" og endre til riktig bankkonto her.
Hvordan registrerer jeg tilbakebetaling av arbeidsgiveravgift?
Tilbakebetaling av avbeidsgiveravgift registreres via "Lønn>Betaling av skatt" i hovedmenyen. Du velger ønsket termin og registrerer betalingen med negativt fortegn.
Hvordan kan jeg korrigere kommune for skattetrekk på terminoppgaven?
Hvis en ansatt er registrert med feil kommune for skattetrekk, og det er opprettet et lønnsbilag, så må du lage et korreksjonsbilag for å korrigere terminoppgaven.
En løsning på dette er å reversere lønnsbilagene og opprette dem på nytt med korrekt skattekommune. Du må da også huske å sende kanselleringsmeldinger og nye a-meldinger til Altinn.
Alternativt kan du opprette nye lønnsbilag som korrigerer feilføringene.
Hvorfor dukker driftskontoen opp som et valg når jeg registrer betaling, og ikke skattetrekkskonto?
Driftskontoen dukker opp som et valg dersom regnskapskontoen er definert som skattetrekkskonto.
Har du bankintegrasjon via Autopay kan dette korrigeres i Bankinnstillinger. Gå da til Betalinger og se på "Skattetrekkskonto i bank". Her burde det stå skattetrekkskontoen det gjelder, for eksempel konto 1950.
Har du ikke en aktiv bankavtale mot skattetrekkskonto kan du velge "Ikke valgt".
Har du ikke bankintegrasjon så er det endret hvilken konto som er skattetrekkskonto i kontoen. Gå til Regnskap -> Innstillinger -> Regnskapsregler -> Bla ned til rubrikken "Konteringsregler". Finn raden "Skattetrekkskonto".
Sørg for at korrekt skattetrekkskonto er valgt der.
Se punkt "Hvordan endrer jeg skattetrekkskonto?" dersom det står feil skattetrekkskonto.
Hvor finner jeg betalingsinformasjon for å betale manuelt i nettbanken?
Gå til "Lønn>Betaling av skatt".
Velg perioden det gjelder, sørg for at det er opprettet terminoppgave.
Nederst på høyre hjørne kan du klikke på de tre prikkene og velge "Vis betalingsinformasjon".
Hvordan betaler jeg forskuddsskatt?
Forskuddsskatt kan betales via betalingsløsningen, bankintegrasjon via Autopay.
Gå til "Bilag/Nytt bilag/Leverandørfaktura" i hovedmenyen. Som leverandør legger du inn skatteoppkreveren i selskapets kontorkommune. Kontonummer og annen betalingsinformasjon finner du på tilsendt forkuddskatteseddel.
Velg ønsket balansekonto som kostandskonto, f.eks. konto 2500 - Betalbar skatt. Får du ikke opp ønsket konto i nedrekksmenyen, så må du gå til "Regnskap/Innstillinger" i hovedmenyen og trykke på "Detaljer" på kontoen. Huk av for "Vis i 'Registrer leverandørfaktura'".
Velg korrekt betalingstype, og betalingen vil legge seg til godkjenning i Betalingsoversikten.
Forskuddsskatt på selskapet må ikke forveksles med forskuddstrekk på lønn. Forskuddstrekk betales normalt i nettbanken fra selskapets skattetrekkskonto.