Hva er EHF?
EHF står for Elektronisk handelsformat, og er en tjeneste for mottak og utsendelse av elektroniske fakturaer. I Tripletex kan du både sende og motta fakturaer i EHF-format.
Slik aktiverer du EHF:
- Gå til "Selskap>Mitt abonnement" i hovedmenyen.
- Se på seksjonen "Moduler og tilleggstjenester.
- Finn EHF og klikk på “Bestill EHF". Da aktiverer du for både å motta og å sende fakturaer via EHF.
- Les avtalevilkår for elektroniske faktura (EHF), trykk "Godkjenn" og velg "OK".
- Verifiser deg med BankID hvis det er nødvendig.
Kun brukeradministrator og kontoadminstrator kan aktivere EHF.
ELMA-registeret
Når du aktiverer EHF blir selskapet ditt automatisk registrert i ELMA-registeret. ELMA står for Elektronisk mottakeradresseregister og er et norsk register som gjør det mulig for selskaper å motta forretningsdokumenter i EHF-format (elektronisk). Slike dokumenter kan for eksempel være en faktura eller en kreditnota. Som ELMA-registret selskap kan du motta fakturaer via EHF fra dine leverandører.
Du kan se alle selskaper som er registrert i ELMA her.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan forteller jeg mine leverandører at jeg er registrert i ELMA?
Når selskapet er registrert i ELMA-registeret, kan du motta EHF-fakturaer. Ta kontakt med dine leverandører, spesielt de du mottar fakturaer fra regelmessig, og be om fakturaer i EHF-format.
VIKTIG: Når selskapet er registrert som EHF-mottaker i ELMA-registeret, kan leverandører velge å sende faktura i EHF-format uten å innhente samtykke på forhånd. Husk at en faktura mottatt i EHF-format i Tripletex er like bindende som en faktura du får på papir eller per e-post.
Her er et utkast du kan bruke for å informere med leverandørene dine. Husk å fylle inn riktig organisasjonsnummer på siste linje.
----------------------------------------------------------------------------
Til våre leverandører
Vi ønsker med dette å anmode våre leverandører om å sende fremtidige fakturaer elektronisk på EHF-format. EHF (Elektronisk Handelsformat) er et standardformat for elektronisk faktura, og staten har bestemt at alle leverandører til statlige virksomheter skal sende fakturaer i dette formatet. I tillegg har tusenvis av private aktører støtte for å sende eller motta EHF.
De fleste norske økonomisystemer kan sende EHF-fakturaer, så det er stor sannsynlighet for at deres fakturasystem enkelt kan settes opp til å sende på dette formatet. En liste over systemer som kan sende EHF-fakturaer, ligger her:
http://www.anskaffelser.no/e-handel/artikler/erp-leverandorer
Hvis ditt fakturasystem ikke kan produsere EHF-fakturaer, så finnes det nettbaserte fakturaportaler hvor man kan registrere sin faktura og få den sendt videre til mottaker i EHF-format. Mer informasjon om dette kan finnes på denne siden:
http://www.anskaffelser.no/e-handel/artikler/web-faktura-leverandorer
Den elektroniske adressen som skal benyttes ved innsending av EHF-fakturaer, er vårt organisasjonsnummer: (Sett inn riktig org.nr)
Jeg får "Validering feilet. Handlingen kan ikke utføres før alle feil er rettet. Selskapet er allerede registrert i ELMA-registeret via et annet aksesspunkt" ved aktivering av EHF. Hva gjør jeg?
For å se hvilket aksesspunkt selskapet er registrert via, gå til denne siden:
https://my.galaxygw.com/participantlookup
For EHF 3.0, legg inn 0192 i første felt og organisasjonsnummeret i det andre feltet.
For EHF 2.0, legg inn 9908 i første felt og organisasjonsnummeret i det andre feltet.
- Trykk på "Søk".
- Finn “Access point name”:
Står det noe annet enn Visma AutoInvoice her, betyr det at selskapet er registrert i ELMA via et annet aksesspunkt.
Hvis navnet på din tidligere systemleverandør står her, må du kontakte din tidligere systemleverandør og be om å avregistrere selskapet i ELMA-registeret.
Hvis det står "Nets", må du kontakte banken din. Når de bekrefter at dere er utmeldt av ELMA-registeret, kan du forsøke å registrere selskapet på nytt via "Selskap>Mitt abonnement".