eFaktura er den enkleste og sikreste måten å motta og administrere regninger på for dine privatkunder. Når du sender en eFaktura, kommer den ferdig utfylt inn i nettbanken eller Vipps til kunden din.
Det eneste mottakeren trenger å gjøre er å bekrefte betalingen. eFaktura har blitt enda enklere siden mottakeren kan velge «Alltid eFaktura» eller «Ja takk til alle». Kundene trenger nå kun å gjøre én generell aksept og slipper å gjøre egen avtale med hver bedrift.
Om dine kunder har gjort en slik aksept, sjekker vi for deg og du vil dermed vite om dine kunder kan motta eFaktura.
Manuelle krediteringer kan ikke gjøres med sendemetoden efaktura. Blir du hindret i å kreditere kan du legge inn e-postadresse for faktura/purring på kundekortet og eventuelt ordren.
Det kreves følgende for å aktivere eFaktura:
- Kontoadministrator må være registrert på kontoen
- Fullstendig selskapsadresse registrert under Selskap > Selskapsinformasjon i hovedmenyen.
Slik aktiverer du eFaktura:
Kun bruker- eller kontoadministrator i selskapet kan bestille denne tjenesten.
- Gå til Selskap > Mitt abonnement i hovedmenyen.
- Klikk på «Bestill» på eFaktura, her vil du også kunne se pris per utgående faktura.
- Les gjennom avtalevilkårene og godkjenn. Avtalevilkårene blir også sendt til kontoadministrator.
Hva skjer etter jeg har aktivert eFaktura?
Når avtalen er godkjent starter en prosess for å få avtalen registrert hos banken. Det kan ta opptil 24 timer før behandlingen er ferdig og eFaktura er klar til bruk.
Det vil ikke være mulig å velge eFaktura som sendemetode på ordre/faktura før avtalen er ferdig registrert hos banken.
Se hvilke banker som ikke støtter eFaktura på Vipps her.