Før du setter i gang med å betale, anbefaler vi at du går gjennom dine bankinnstillinger og sørger for at det er satt opp riktig.
Les mer om bankinnstillinger her
Denne artikkelen beskriver hvordan du registrerer betaling på ulike typer bilag.
1. Betale leverandørfaktura
Det er ingen forskjell i betalingsflyt for innlands- og utlandsbetalinger.
Innlandsbetaling
- Registrer leverandørfaktura.
Les mer om enkel føring av leverandørfaktura her - Velg kontoen du ønsker betale fra og fyll inn betalingsinformasjon som betalingsdato, beløp og KID/melding. Betalingsoppfordringen (betalingsdato) legger seg til i betalingsoversikten ved lagring.
Utlandsbetaling
- Registrer leverandørfaktura
- Velg utland.
- Utlandsbetalinger krever at all informasjon som mottakerland, IBAN, SWIFT osv. er lagt inn i henhold til krav fra mottakers land/bank. Dersom mottakers bank ikke har SWIFT velger du Bankkode. Dette kan også legges inn på leverandørkortet. Betalingsoppfordringen (betalingsdato) legger seg til i betalingsoversikten ved lagring.
Endring av forfalldato
Forfallsdato er når betalingen skal gå ut av banken.
Betalinger som har status "Til godkjenning", kan du endre forfallsdato ved å trykke på forfallsdato, og legge inn ny dato. Dette gjøres i "Bank>Betalinger".
Betalinger som har status "Sendt til banken" må du logge inn i nettbanken din og kansellere, slik at du kan legge opp ny betaling med korrekt dato på bilaget.
2. Lønnsutbetaling
Du kan betale lønn til både innenlandske og utenlandske ansatte.
- Gå til "Selskap>Ansatte" og velg den ansatte det gjelder.
- Gå til fanen "Arbeidsforhold" og bla ned til seksjonen "Innstillinger for lønnsutbetalinger".
- Legg inn informasjon om kontonr evnt. IBAN/SWIFT. Dette må spesifiseres per ansatt.
4. Registrer ønsket betalingsform når du klikker på "Opprett bilag" i en lønnsutbetaling under bearbeiding.
Betaling kan også registreres via knappen "Registrer betaling" nederst på lønnsbilag under bearbeiding.
Har du ny lønnsside?
- Klikk på "Fullfør lønnsutbetaling" for å legge til betaling på lønnsbilag under bearbeiding.
- Ønsker du å registrere betaling i ettertid, kan du klikke på "Registrer betaling" inne på lønnsbilag under bearbeiding.
3. Betale skatt/arbeidsgiveravgift
Du må ha en aktiv bankavtale på skattetrekkskonto for å kunne registrere betaling med bankintegrasjon via Autopay.
- Gå til "Lønn>Betaling av skatt".
- Opprett terminoppgave for ønsket periode.
- Klikk på "Registrer betaling av skattetrekk" eller "Registrer betaling av arbeidsgiveravgift.
Les mer om betaling av skattetrekk, arbeidsgiveravgift og utleggstrekk (skatt) her
4. Hvordan godkjenne betalinger
- Gå til "Bank>Betalinger".
- Marker de betalingene du skal godkjenne og sende til banken.
- Velg deretter “Godkjenn” i menyen til høyre.
4. Du vil nå få opp en ny dialogboks "Bekreft betalinger".
- Autopay passord og sikkerhetskode: Du blir da sendt til Autopay-godkjenning.
Fyll inn Autopay brukernavn, passord og 6-sifret kode fra autentiseringsappen.
Les mer om å opprette Autopay bruker her
- BankID Norge: Du blir da sendt til BankID-signering. Følg nødvendige steg for å godkjenne betalingen med BankID.
Dette krever at du har aktivert "Godkjenn betalinger og signer bankavtaler med BankID" i "Bank>Innstillinger".
Les mer om å aktivere godkjenning og signering via BankID her
Flere godkjennere på betaling
Du kan aktivere for flere godkjenner på betalinger. For å aktivere dette gå til "Bank>Innstillinger", og velg fanen "Betalinger".
Les mer om flere godkjennere på betaling her
- Første godkjenner på betalinger vil få opp “godkjenning med SMS”
- Siste-godkjenner vil få opp “godkjenningsvinduet til AutoPay”, og betaling vil først da sendes til banken.
Betalingsoppfordringer vil da sendes til bank og legges til betaling på angitt forfallsdato.
Betalinger sendt til banken kan IKKE stanses i Tripletex.
Ta kontakt med banken for avvisning av betaling.
Godkjennere i Tripletex må samsvare med godkjennere i banken.
Hvis ikke vil du få opp denne feilmeldingen. Sørg for at den som godkjenner også har betalingstilgang i banken.
5. Avbryte betalingsløpet
Avbryter du godkjenningsprosessen, vil betalingen legge seg øverst som avbrutte betalinger.
Les mer om avbrutte betalinger her