Når du har satt opp regnskapsførerkontoen er det lurt å bli kjent med de ulike funksjonene i Tripletex og hvordan du kan bruke de. I denne artikkelen går vi gjennom ulike funksjoner og hvordan de fungerer, samt hvordan du som regnskapsfører kan jobbe mest mulig effektivt med disse for dine klienter.
1: Bilagsmottak og bilagsføring
2: Bilagsoversikt (Journal)
Under "Bilag>Bilagsoversikt" finner du alle bokførte bilag.
Klikk på "Flere valg" øverst på siden for å få opp en rekke filtreringsvalg.
Du kan hente ut flere bilag fra listen ved å huke av bilagene og velge «Skriv ut valgte bilag». Da blir både konteringsbilaget og bilagsvedlegget lastet ned samlet i en PDF-fil.
- Kun det siste bilaget i en nummerserie kan slettes.
- Bilag kan endres så lenge de ikke tilhører en låst periode – dvs. bank er avstemt, mva-melding er opprettet eller perioden er manuelt lukket i regnskapsoversikten.
- Et bilag som er knyttet til en opprettet Mva-melding kan ikke endres. Løsning kan være å reversere mva-meldingen, reversere bilaget og føre bilaget på nytt.
- En lukket periode kan gjenåpnes dersom du har tilgang til dette. Åpning/lukking av perioder kan gjøres under Regnskap/Årsregnskap/Regnskapsoversikt.
3: Fakturering i Tripletex
Bruker du selv Tripletex sin fakturamodul, i tillegg til å føre for dine kunder, gjør det samarbeidet med kundene enklere. Du kan opprette egne kundekategorier, slik som f.eks fastpriskunder, timespriskunder og de du kun gjør enkelte oppgaver for. Slik som f.eks årsoppgjør, lønnskjøringer, innsending av mva. etc. På denne måten finner du frem til kundene du skal fakturere på en enkel måte i systemet og du har bedre oversikt. I tillegg kan kundekategorier brukes ved massefakturering.
Ny ordre/faktura / Fakturainnstillinger / Automatisk betalingspåminnelse, purring og inkassovarsel / Massefakturering / Kreditnota og Delkreditering
4: Bankintegrasjon i Tripletex
Hva er en bankintegrasjon?
Bankintegrasjon er en kobling mellom banken og regnskapssystemet. Ved å ta i bruk denne integrasjonen samler du banken og regnskapet på ett sted.
Når du har bestemt deg for hvilken bankintegrasjon du ønsker kan du følge en av veiledningene nedenfor:
Å få banken inn i Tripletex er smart, du kan betale regninger og lønninger direkte fra Tripletex noe som sparer deg for masse tid. I tillegg får du automatisk bankavstemning. I Tripletex har vi to ulike bankintegrasjoner slik at du skal kunne velge den som passer best. Velg mellom bankintegrasjon Mini dersom du har enklere behov eller bankintegrasjon via Autopay om du ønsker all funksjonaliteten vi har tilgjengelig. Ikke alle banker støtter de ulike bankintegrasjonene.
Se hvilke bankintegrasjon din eller klientens bank støtter her
5: Timeføring i Tripletex
Det er mulig å føre timer både i nettleserversjonen av Tripletex og i Tripletex-appen.
Vi anbefaler Tripletex-appen, da er det enkelt å føre timer mens du er på farten. I appen kan du i tillegg registrere reiseregninger og utlegg. Er du ute hos en kunde og gjør en jobb, kan du derfor registrere timer og annet relatert til jobben direkte på telefonen.
Under ser du en kort video om mobilappen med fokus på timeføring, reiser og utlegg.
Les mer om: Timeføring / Reiseregning / Utlegg
6: Lønnskjøring i Tripletex
Har du eller dine klienter ansatte, kan det utbetales lønn med Tripletex. Sørg for å registrere all nødvendig informasjon om selskapet, slik som virksomhetsnummer/enhetsnummer under
"Selskap>Selskapsinformasjon" før du setter i gang.
Hos oss kan du sende a-melding med lønn og arbeidsforhold, registrere pensjon, sykepenger og betale skattetrekk, arbeidsgiveravgift og utleggstrekk. Alt du trenger innen lønn!
Du kan se dette digitale kurset om lønn i Tripletex, hvor vi går gjennom:
- Lønnsutbetaling med timelønn
- Timeføring og godkjenning, skattekort, betaling
- Lønnsutbetaling med fastlønn
- Arbeidsforhold, timeføring og forskudd
- A-melding og betaling av skatt og arbeidsgiveravgift
Eller følge denne veilederen for å kjøre din første lønn
Reiseregninger, ansattutlegg og andre åpne poster kommer automatisk med på lønnsutbetalinger.
Åpne poster i ansattreskontro lukkes automatisk ved lønnsutbetaling. Har du behov for å lukke noe manuelt i ansattereskontro er dette også mulig.
Har du utbetalt feil på lønn til en eller flere ansatte, kan du reversere hele lønnsutbetalingen eller kun for de det gjelder.
Les mer om reversering av lønnsbilag her
7: Viderefakturering i Tripletex / prosjekt
Med prosjektmodulen kan du viderefakturere timer, kostnader, reiseregninger og utlegg. Ved å føre timene på prosjektaktivitetene kan du knytte de opp mot prosjektet du ønsker at det skal viderefaktureres på. Bruker du prosjektmodulen kan du opprette prosjekter mot klientene dine basert på om de er fastpriskunder eller timepriskunder. Dette forenkler prosessen med å kontinuerlig fakturere samme klient etter hvert som det blir gjort arbeid for denne klienten.
Timene som er ført kan også kjøres som lønn til ansatte. I tillegg til dette kan du følge med på status og resultat på prosjektet ditt så du har en fullstendig oversikt over dine inntekter og kostnader.
Se på videoen under eller les mer på linkene nedenfor for å lære mer om prosjektmodulen og mulighetene den tilbyr.
Prosjektinnstillinger / Opprette prosjekt / Føre timer mot prosjekt / prosjektregnskap / Prosjektfakturering
8: Integrasjoner i Tripletex
Integrasjoner i Tripletex betyr at du kan koble sammen andre systemer du bruker med din Tripletex konto. For dine klienter kan du for eksempel koble sammen nettbutikken eller kassasystemet, og automatisk få inn daglig salg og utbetalinger direkte i Tripletex. På denne måten spares både tid og penger ved at bokføringen går av seg selv!
Gå til "Integrasjoner" i hovedmenyen eller se i integrasjonsarkivet for å se om vi har integrasjon til de systemene du bruker til vanlig. Her finner du også kontaktinformasjonen til integrasjonspartnere (leverandører) dersom du skulle ha spørsmål til hvordan koblingen fungerer.
I Tripletex kan du sette opp en integrasjon på tre ulike måter:
9: Avstemming, rapporter og årsavslutning i Tripletex
Det finnes flere funksjoner for å avstemme ulike deler av regnskapet, samtidig som du får god kontroll på regnskapet med de ulike rapportene i systemet. Vi har også støtte for innsending av årsregnskap og skattemelding. Klikk på overskriftene nedenfor for å lese mer om de ulike temaene.