Denne artikkelen beskriver hvordan du registrerer betaling på ulike typer bilag med bankintegrasjon via Autopay.
Sjekk bankinnstillingene dine før du starter med betaling. Les mer her.
1. Hvordan registrere betaling på ..
Leverandørfaktura (inngående bilag)
Innlandsbetaling
- Registrer leverandørfaktura.
Les mer om enkel føring av leverandørfaktura her - Velg kontoen du ønsker betale fra og fyll inn betalingsinformasjon som betalingsdato, beløp og KID/melding. Betalingsoppfordringen (betalingsdato) legger seg til i betalingsoversikten ved lagring.
Utlandsbetaling
- Registrer leverandørfaktura
- Velg utland.
- Utlandsbetalinger krever at all informasjon som mottakerland, IBAN, SWIFT osv. er lagt inn i henhold til krav fra mottakers land/bank. Dersom mottakers bank ikke har SWIFT velger du Bankkode. Dette kan også legges inn på leverandørkortet. Betalingsoppfordringen (betalingsdato) legger seg til i betalingsoversikten ved lagring.
Lønn
Du kan betale lønn til både innenlandske og utenlandske ansatte.
- Gå til "Selskap>Ansatte" og velg den ansatte det gjelder.
- Gå til fanen "Arbeidsforhold" og bla ned til seksjonen "Innstillinger for lønnsutbetalinger".
- Legg inn informasjon om kontonr evnt. IBAN/SWIFT. Dette må spesifiseres per ansatt.
4. Klikk på "Fullfør lønnsutbetaling" for å legge til betaling på lønnsbilag under bearbeiding.
5. Ønsker du å registrere betaling i ettertid, kan du klikke på "Registrer betaling" inne på "lønnsbilag under bearbeiding".
Skatt og arbeidsgiveravgift
Du må ha en aktiv bankavtale på skattetrekkskonto for å kunne registrere betaling med bankintegrasjon via Autopay.
- Gå til "Lønn>Betaling av skatt".
- Opprett terminoppgave for ønsket periode.
- Klikk på "Registrer betaling av skattetrekk" eller "Registrer betaling av arbeidsgiveravgift".
Les mer om betaling av skattetrekk, arbeidsgiveravgift og utleggstrekk (skatt) her
2. Hvordan godkjenne og sende betalinger til banken
- Gå til "Bank>Betalinger".
- Marker de betalingene du skal godkjenne og sende til banken.
- Velg deretter “Godkjenn” i menyen til høyre.
4. Du vil nå få opp en ny dialogboks "Bekreft betalinger".
Betalingsoppfordringer sendes til bank etter signering og legges til betaling på angitt forfallsdato.
Betaling sendt til banken stanses ikke i Tripletex. Ta kontakt med banken for å stanse betalingen før forfall.
Du kan signere betalinger på ulike måter:
- Signer med Visma Connect
- Signer med BankID
- Signer med flere godkjennere
Signer betaling med Visma Connect
Fyll inn Visma Connect brukernavn, passord og 6-sifret kode fra autentiseringsapp for å sende betalingen til banken.
Les mer om 6-sifret kode og autentiseringsapp her
Signer betaling med BankID
Gjelder for deg med bankintegrasjon Mini eller har aktivert signering med BankID i bankinnstillinger. Les mer her
Klikk på "Bekreft betalinger" for å bli sendt til BankID-signering. Følg nødvendige steg på skjermen for å godkjenne betalingen med BankID.
Signer betaling med flere godkjennere
Aktiver flere godkjennere på betalinger på følgende måte:
- Gå til "Bank>Innstillinger".
- Velg fanen "Betalinger".
- Klikk på "Lås-ikonet" i feltet " Antall personer som må godkjenne betalinger i Tripletex".
- Autentiser deg med BankID.
- Endre antall i feltet "Antall personer som må godkjenne betalinger i Tripletex".
Første godkjenner på betalinger får opp “godkjenning med SMS”
Siste-godkjenner får opp “godkjenningsvinduet til AutoPay”, og betaling vil først da sendes til banken.
Godkjennere i Tripletex må samsvare med godkjennere i nettbanken. Les mer her.
3. Hvordan avbryte betalingsløpet
Å avbryt betalingsløpet er å stanse godkjenningen av betalingen før det blir sendt til bank og lagt til forfall.
Dette skjer ved for eksempel:
- Du bruker for lang tid til å signere betalingen
- Du får opp en feilmelding under signering
- Du går ut av siden før du har signert ferdig.
Avbryter du godkjenningsprosessen, vil betalingen legge seg øverst som avbrutte betalinger i betalingsoversikten.
Les mer om avbrutte betalinger her