Her finner du informasjon om fakturering, bilagsføring og bankintegrasjon i Tripletex. Trykk på menyene nedenfor for å lese mer om de ulike temaene.
Har du solgt en vare eller tjeneste?
Da er du klar for å fakturere kunden din. I Tripletex lager du en ordre (fakturakladd) før du sender fakturaen. Slik lager du en faktura:
- Fra Hjem trykker du på den blå knappen «Opprett faktura».
- Helt øverst kan du velge Enkel fakturering. Dette passer for deg som ikke har behov for all funksjonalitet når du fakturerer. Ønsker du mer funksjonalitet kan du følge stegene under.
- Legg til kunden du skal fakturere.
- Fyll ut Ordre-/fakturadetaljer.
- Se over Leveranseinformasjon og velg om varen eller tjenesten skal faktureres som abonnement.
- Legg til produkt (dette kan være en vare eller en tjeneste du selger ofte) eller en beskrivelse under Ordrelinjer.
- Trykk «Opprett» og «Fakturering».
Vi har innstillinger for å tilpasse fakturaer etter dine behov. Du kan for eksempel:
- Legge til logo og gjøre andre justeringer på utseende
- Bestemme hva som skal vises og ikke
- Mulighet for å sette opp automatisk betalingspåminnelse, purring og inkassovarsel
- Opprette en integrasjon til et inkassobyrå som håndterer alle inkassosaker for deg
Her kan du se hvordan du oppretter kreditnota og delkrediterer.
Har du kjøpt en vare eller tjeneste?
Har du kjøpt en vare eller tjeneste mottar du en faktura fra leverandøren din. Dette kalles en leverandørfaktura og må føres som et bilag i regnskapet ditt.
Hva er et bilag?
Bilag er dokumenter som fungerer som dokumentasjon for bevegelser eller bokføring i regnskapet. Et bilag kan være kvittering på noe du har kjøpt, en faktura du skal betale eller en timeliste.
Bilagene må nummereres slik at det er mulig å kontrollere at regnskapet er fullstendig. Derfor kan det ikke være hull i nummerserien uten at det ligger ved en forklaring på hvorfor. I Tripletex nummereres bilagene automatisk som standard.
Bilagene blir tilgjengelig i bilagsmottaket ditt på 3 måter, enten sp, EHF, ebilag eller ved manuell opplasting:
1. EHF
Vi anbefaler at du aktiverer EHF. EHF står for elektronisk handelsformat, og betyr at Tripletex leser av feltene på fakturaen automatisk og fyller ut de feltene du ellers måtte fylle ut manuelt i en bilagsføring.
Aktiver mottak av EHF slik:
- Gå til Selskap > Mitt abonnement.
- Finn EHF og velg «Bestill».
- Godkjenn avtalevilkår og identifiser deg med BankID.
- Bedriften blir deretter automatisk oppført i ELMA-registeret (offentlig register for mottakere av EHF).
2. Ebilag
Du kan sende bilag som e-post til bilagsmottaket ditt via ebilagsadressen din. Denne finner du ved å trykke på de tre prikkene øverst til høyre i bilagsmottaket. Ønsker du å endre ebilagsadressen din? Slik gjør du det:
- Gå til Bilag > Innstillinger i hovedmenyen.
- Se på seksjonen «Bilagsmottak»
- Legg inn ny ebilagsadresse i feltet «E-postadresse for innsending av fakturaer og bilag».
3. Manuell opplastning
- Gå til Bilag > Bilagsmottak i hovedmenyen.
- Finn filen din lokalt på PC-en og dra den over i bilagsmottaket, for så å slippe. Eller du kan trykke på «Last opp» i bilagsmottaket og laste opp filen fra vinduet der.
Ønsker du å lese en mer detaljert gjennomgang av hvordan du registrerer kjøp?
Ta en kikk på denne artikkelen.
Bilagsmottaket
Når du har lastet inn bilag via EHF, ebilag eller manuell opplasting vises de i bilagsmottaket.
Gjør deg kjent med de ulike funksjonene i bilagsmottaket her.
I Tripletex kan du føre et bilag med enkel eller detaljert føring.
For å bokføre en faktura fra en leverandør må du:
- Finn fakturaen under Bilag > Bilagsmottak.
- Huk av for de bilagene du ønsker å bokføre.
- Trykk på «Start registering» (Som standard velges Enkel føring).
- Du kan også trykke på de tre prikkene som anvist nedenfor og velge hva slags bilagstype du ønsker å føre om du skulle ha behov for det.
- Gå over bilaget og sjekk at opplysningene er korrekt, som blant annet konto, mva-kode og datoer.
- Trykk deretter «Opprett».
Du kan også føre avanserte bilag i Tripletex. Avansert bilag er en type bilag der du kan legge til føringen manuelt. Det betyr at du kan legge inn bevegelsene fra en konto til en konto selv. Dette kalles for debit- og kreditføring, og er en føring som viser alle bevegelser (konteringer) gjort i en periode.
Når du fører en leverandørfaktura kan du også sette opp en attesteringsflyt der føringen blir godkjent og bokført.
Hvordan får jeg banken inn i Tripletex?
Etter du har registrert dine bilag er det tid for å betale dine fakturaer (eller utbetale lønn hvis du har ansatte). Med en bankintegrasjon i Tripletx kan du enkelt gjøre det. Velg mellom to ulike bankintegrasjoner som passer best for deg.
Les mer om de to ulike bankintegrasjonene og forskjellene mellom de her
Nå har du fått en innføring bilagsføring, fakturering og bank i Tripletex. Ønsker du lære mer om funksjonalitet som timeføring, lønn og prosjekt i Tripletex? Trykk på «Neste».