Under “Faktura>Innstillinger” finner du alle innstillinger for ordre, tilbud og faktura.
Noen av innstillingene kan overstyres på tilbud/ordre-, prosjekt og kundenivå.
Dersom du mangler en seksjon under fakturainnstillinger, så kan det være du har en pakke som ikke inkluderer alle tjenester. Det kan også være at du ikke har aktivert nødvendige tjenester under “Selskap>Mitt abonnement”.
Les mer om mitt abonnement her
Ordre/tilbud
Første seksjonen inneholder alle innstillinger for ordre og tilbud.
- Tilbuds-/ordrenummer
Er denne innstillingen på vil du få “Tildel neste ledige nummer” i seksjonen “Detaljer” når du oppretter ny ordre eller nytt tilbud. - Nummerserie for ordre/tilbud
Definer ønsket nummerserie for ordre og tilbud. - Tilbudskommentar
Legg til en tilbudskommentar. Denne vises øverst på tilbudet. - Ordrekommentar
Legg til en ordre/fakturakommentar. Denne vises øverst på fakturaen. - Registrer rabatt på ordrelinjer
Aktiverer muligheten for å registrere rabatt på ordrelinjer på ordre, tilbud og prosjekt. - Registrer påslag på ordrelinjer
Aktiverer muligheten for å registrere påslag på ordrelinjer på ordre, tilbud og prosjekt. - Vis kostnad
- Vår kontakt
Velg ønsket kontaktansvarlig per ordre. - Sortering av ordrelinjer
Velg hvordan ordrelinjer skal vises på ordren. - Restordre (krever at lager og logistikk er aktivert)
Les mer om restordre her - Levert antall bestemmes av tilgjengelighet (krever at lager og logistikk er aktivert)
Fakturautsending
Ønsker du å endre på hvordan du sender ut faktura?
Velg hvordan utsending av fakturaen skal skje, for både bedriftskunder og privatkunder, i denne seksjonen.
Dersom faktura skal sendes på e-post kan du velge om det skal sendes som vedlegg eller link under feltet “Send e-postfaktura som”.
Vi anbefaler å ikke huke på innstillinger for å endre hvem som står som avsender på faktura. Dette fører til at fakturaene havner i spam/søppelpost hos kunden.
Hva er forskjell mellom e-post
med vedlegg eller link
E-post med vedlegg legger fakturaen med en PDF-fil i e-posten som kunden kan laste ned.
I "Faktura>Fakturaoversikt" vil også status på e-post med vedlegg stå som "Sendt". Du kan ikke se om kunden har mottatt eller lest fakturaen.
E-post med link legger fakturaen som en link i e-posten som kunden kan klikke på, og åpne opp i en ny side.
I "Faktura>Fakturaoversikt" vil status på e-post vise når e-posten er sendt men også når fakturaen er blitt lest av mottaker.
Automatisk betalingspåminnelse/purring
Trenger du å aktivere automatisk utsendelse av betalingspåminnelse/purring til dine kunder?
Aktiver det i denne seksjonen.
Velg minstebeløp for automatisk utsendelse av påminnelser/purringer.
Dette betyr at det ikke vil bli sendt ut påminnelse/purring med mindre kravet om minstebeløp er oppfylt.
Velg også om du ønsker å aktivere automatisk påminnelse/purring med eller uten purregebyr, og velg ønsket antall dager etter forfall.
Ønsker du også å automatisere utsendingen av inkassovarsel?
Da kan også dette skrus på under denne seksjonen.
SMS-varsling for betalingspåminnelser og purringer
SMS-varsling for betalingspåminnelser og purringer betyr at det sendes en SMS til det mobilnummeret som er registrert på kunden med varsling om at påminnelse eller purring er sendt på e-post.
Aktiver tilleggstjenesten “SMS-varsling for purringer” under “Selskap>Mitt abonnement” for å kunne gjøre endringer på denne seksjonen.
Les mer om SMS-varsling for betalingspåminnelser/purringer her
Abonnement
Ønsker du å fakturere lik faktura hver måned, kvartal eller år?
Benytt abonnementsfakturering. Haker du på for "Automatisk fakturering av abonnement", vil systemet generere faktura automatisk i det intervallet du setter, frem til abonnementet avsluttes.
Automatisk brevutsendelse
Ønsker du å sende inkassovarsel på brev?
Aktiver “Brevutsendelse av inkassovarsler” under “Selskap>Mitt abonnement”.
Les mer om brevutsendelse av inkassovarsler her
Inkassobyråer
Velg ønsket inkassobyrå i siste seksjonen.
Klikk på “Velg inkassobyrå” for å få en oversikt over alle inkassobyråer vi har en integrasjon opp mot.
Klikk på “Nettside” for å lese mer om inkassobyrået, og deretter klikk på “Velg” dersom du ønsker å bruke inkassobyrået.
Noen inkassobyrå krever at du setter opp integrasjon og oppretter brukernøkkel i Tripletex.
Les mer om hvordan du setter opp integrasjon i Tripletex her