Mangler du en seksjon inne på fakturainnstillinger? Da bør du sjekke brukertilgangene dine. Les mer her.
Gå til Faktura > Innstillinger i hovedmenyen for å finne dine fakturainnstillinger. Her finner du innstillinger for ordre, tilbud og faktura som å endre sendemåte eller utseende på faktura. Noen av innstillingene kan overstyres på tilbud/ordre-, prosjekt og kundenivå.
Se på videoen under eller velg det du ønsker å lese mer om under:
Hva kan jeg gjøre under fakturainnstillinger?
Tilpasse utseende på faktura
Velg fanen «Fakturaoppsett» under fakturainnstillinger.
Her finner du innstillinger for å tilpasse utseendet på fakturaen etter ønske. Du kan blant annet legge til egen logo og velge hvilken type informasjon som skal være synlig på faktura som for eksempel telefonnummer eller e-post.
Selskapsinformasjon som vises på fakturaen hentes fra Selskap > Selskapsinformasjon i hovedmenyen.
Les mer om å tilpasse utseende på faktura her
Innstillinger for ordre/tilbud
Første seksjonen inneholder alle innstillinger for ordre og tilbud.
Tilbuds-/ordrenummer
Skrur på automatisk tildeling av tilbuds-/ordrenummer. Du får opp knappen «Tildel neste ledige nummer» i seksjonen «Detaljer» i en ny ordre eller et nytt tilbud.
Nummerserie for ordre/tilbud
Her velger du ønsket nummerserie for ordre og tilbud.
Tilbudskommentar
Legg til en tilbudskommentar. Denne vises øverst på tilbudet.
Ordrekommentar
Legg til en ordre/fakturakommentar. Denne vises øverst på fakturaen.
Registrer rabatt på ordrelinjer
Aktiverer muligheten for å registrere rabatt på ordrelinjer på ordre, tilbud og prosjekt.
Registrer påslag på ordrelinjer
Aktiverer muligheten for å registrere påslag på ordrelinjer på ordre, tilbud og prosjekt.
Vis kostnad
Viser kostnad i seksjonen «Ordrelinjer» i ordre.
Vår kontakt
Her velger du kontaktansvarlig per ordre.
Sortering av ordrelinjer
Her velger du hvordan ordrelinjer skal vises på ordren.
Restordre (krever at lager og logistikk er aktivert)
Skrur på muligheten til å dellevere/delfakturere en ordre.
Levert antall bestemmes av tilgjengelighet (krever at lager og logistikk er aktivert)
Du får opp kolonnen «Bestilt» og «Leveres» i seksjonen «Ordrelinjer» i en ordre. Her legger du inn hvor mye som er bestilt av produktet, og hvor mye som skal leveres.
Tilpasse sendemåte
I seksjonen «Fakturautsending» velger du hvordan sendemåten til dine kunder skal være. Dette gjelder for både bedrifts- og privatkunder.
Ønsker du at kundene dine skal kunne svare på e-posten med faktura?
Legg inn en reply-to adresse.
Les mer om hvordan du setter opp e-postadresse for svar på faktura her.
Automatiske betalingspåminnelser og purringer
Her aktiverer du automatisk sending av betalingspåminnelser, purringer og inkassvarsel (fakturaoppfølging) til dine kunder.
Les mer om fakturaoppfølging her.
Velg minstebeløp for automatisk utsendelse av påminnelser/purringer
Det sendes ikkes ut påminnelse/purring med mindre kravet om minstebeløp er oppfylt.
Velg også om du ønsker å aktivere automatisk påminnelse/purring med eller uten purregebyr, og velg ønsket antall dager etter forfall.
Ønsker du også å automatisere utsendingen av inkassovarsel?
Skru på «Aktivert» eller «Aktiver på nye kunder» under overskriften «Automatisk inkassovarsel med purregebyr og renter». Les mer om inkassovarsel her.Innstillingen har tilbakevirkende kraft. Gjelder ikke for åpne fakturaer med forfallsdato passert med mer enn seks måneder.
Varsle kundene dine på SMS om betalingspåminnelser og purringer
SMS-varsling for betalingspåminnelser og purringer betyr at det sendes en SMS til det mobilnummeret som er registrert på kunden med varsling om at påminnelse eller purring er sendt på e-post.
Slik aktiverer du det:
- Gå til Selskap > Mitt abonnement i hovedmenyen.
- Bla ned til seksjonen «Moduler og tilleggstjenester».
- Finn «SMS-varsling for purringer» og klikk på «Bestill».
Les mer om SMS-varsling for betalingspåminnelser/purringer her.
Tilpasse innstillinger for repeterende faktura
Ønsker du å fakturere lik faktura hver måned, kvartal eller år? Da kan du bruke abonnementsfakturering.
Skru på «Automatisk fakturering av abonnement» for å sende ut dine repeterende fakturaer automatisk i det intervallet du velger, frem til sluttdato.
Les mer om repeterende faktura her.
Inkassovarsel på brev
Ønsker du å sende inkassovarsel med brev?
Aktiver «Brevutsendelse av inkassovarsler» under Selskap > Mitt abonnement.
Les mer om brevutsendelse av inkassovarsler her
Velge inkassobyrå
Slik gjør du det:
- Velg ønsket inkassobyrå i seksjonen «Inkassobyråer».
- Klikk på «Velg inkassobyrå» for å få en oversikt over alle inkassobyråer vi har en integrasjon opp mot.
- Klikk på «Nettside» for å lese mer om inkassobyrået, og deretter klikk på «Velg» dersom du ønsker å bruke inkassobyrået.
Noen inkassobyråer krever at du setter opp integrasjon og oppretter brukernøkkel i Tripletex.
Les mer om hvordan du setter opp integrasjon i Tripletex her.