Hva er eFaktura?
eFaktura er den enkleste og sikreste måten å motta og administrere regninger på for dine privatkunder. Når du sender en eFaktura kommer den ferdig utfylt inn i nettbanken eller Vipps til kunden din. Det eneste mottakeren av en eFaktura trenger å gjøre er å bekrefte betalingen.
eFaktura har blitt enda enklere gjennom “Alltid eFaktura” eller “Ja takk til alle”. Dine kunder trenger nå kun å gjøre én generell aksept og slipper å gjøre egen avtale med hver bedrift. Om dine kunder har gjort en slik aksept, sjekker vi for deg og du vil dermed vite om dine kunder kan motta eFaktura.
1. Aktiver eFaktura
Kun brukeradministrator eller kontoadministrator i selskapet kan bestille denne tjenesten.
Det kreves følgende for å aktivere eFaktura:
- Kontoadministrator må være registrert på kontoen
- Fullstendig selskapsadresse registrert under “Selskap>Selskapsinformasjon” i hovedmenyen.
Les mer om brukeradministrator og kontoadministrator her
- Gå til “Selskap>Mitt abonnement”.
- Klikk på “Bestill” på eFaktura, her vil du også kunne se pris per utgående faktura.
- Les gjennom avtalevilkårene og godkjenn.
Avtalevilkårene vil også bli sendt til kontoadministrator.
Når avtalen er godkjent vil det starte en prosess for å få avtalen registrert hos banken.
Det kan ta opptil 24 timer før behandlingen er ferdig og eFaktura er klar til bruk.
Det vil ikke være mulig å velge eFaktura som sendemetode på ordre/faktura før avtalen er ferdig registrert hos banken.
2. Velg eFaktura som sendemetode for dine kunder
Du kan nå velge eFaktura som sendemetode på følgende måter:
- Velg eFaktura som foretrukket sendemetode for dine nye privatkunder
- Oppdater alle eksisterende kundekort med eFaktura
- Oppdater et enkelt kundekort med eFaktura
Velge eFaktura som foretrukket sendemetode for dine nye privatkunder
- Gå til “Faktura>Innstillinger”.
- Bla ned til seksjonen “Elektronisk faktura/purring/ordre”.
- Velg eFaktura som foretrukket sendemetode til privatkunder.
Du vil nå få satt eFaktura på nye kundekort hvis kunden kan motta. Du vil også se at eFaktura blir forhåndsvalgt som sendemetode når du lager og sender din faktura. Vi sjekker for deg om kunden din har registrert seg med “Alltid eFaktura” og kan motta eFaktura.
Oppdatere alle eksisterende kundekort med eFaktura
- Gå til “Kunde>Kunde/leverandør”.
- Huk på kundene du ønsker å oppdatere.
- Klikk på “Endre” øverst til høyre.
4. Se på seksjonen “Elektronisk/faktura” og velg foretrukket sendemetode til privatkunder.
5. Klikk på “Endre”.
Nå har du endret sendemetode for alle kundene du har markert for.
Oppdatere et enkelt kundekort med eFaktura
- Gå til “Kunde>Kunde/leverandør”.
- Klikk deg inn på kunden du ønsker å oppdatere eFaktura på.
- Bla ned til seksjonen “Elektronisk faktura/purring”.
- Klikk på “Send faktura via” og velg “eFaktura” i nedtrekksmenyen”.
- Klikk på “Lagre”.
Du har nå oppdatert denne ene kundens sendemetode til eFaktura.
3. Hva som behøves av info om kunden for å sende eFaktura
- Mottaker av faktura må ha akseptert "Alltid eFaktura" også kalt “Ja takk til alle”. Dette godkjenner de selv i sin nettbank eller Vipps.
- Kundekortet for privatpersoner som skal kunne motta eFaktura må markeres som “Privatperson” og inneholde kundenummer, e-postadresse / telefonnummer og postadresse for at eFaktura skal fungere.
- Primært trenger du kundens navn i tillegg til enten telefonnummer eller epost.
Det er behov for en kombinasjon av primær- og sekundærinformasjon på mottaker.
Primær og sekundær informasjon
- Primær (telefonnummer, epost)
- Sekundær (postkode, deler av adresse, deler av navn)
Tripletex vil automatisk sjekke i “Alltid eFaktura” om kunden kan motta eFaktura eller ikke. Kan ikke kunden motta eFaktura vil du få følgende feilmelding:
Kunden velger selv om de ønsker å hente eFaktura på Vipps eller i nettbanken sin.
4. Etterbehandling
Fakturering med eFaktura gjøres på vanlig måte i Tripletex. Du vil i fakturadialogen kunne se om eFaktura er forhåndsvalgt som sendemetode. I “Faktura>Fakturaoversikt” vil det stå «Sendt som eFaktura».
Faktura status
I "Faktura>Fakturaoversikt" kan du se hvor i løypa en eFaktura er.
Status |
Mer informasjon |
Under bearbeiding. Faktura sendes som eFaktura. |
Faktura er nå laget og klar til utsendelse. |
<dato>: Under bearbeiding. Faktura sendes som eFaktura. |
Faktura er “plukket opp” og sendt til AutoInvoice. |
Sendt som eFaktura <dato>. |
Faktura er levert til mottaker. |
Status dersom en utsendelse feiler:
Status |
Feilmelding - forklaring |
Sendt <dato>: Utsending av eFaktura feilet. |
Faktura er ikke levert videre fra AutoInvoice. Årsak er ikke oppgitt. |
Grunnen til feilmelding kan være:
- Feil mobilnummer
- Mottaker har ikke godkjent for mottak av eFaktura
- Forfallsdato er mindre enn fire dager
Innbetalinger på eFaktura
eFaktura støtter kid (OCR) på faktura. Har du en OCR-avtale vil innbetalingen bli registrert i Tripletex.
Ønsker du å sende elektronisk faktura til en bedrift?
Les mer om å sende elektronisk faktura til en bedrift her
Ofte stilte spørsmål
Jeg får meldingen "Det er er ikke registrert en kontoadministrator i kontoen" når jeg forsøker å aktivere eFaktura, hva gjør jeg?
Denne feilmeldingen viser til at det ikke er registrert en kontoadministrator på kontoen.
For å registrere en kontoadministrator:
1. Gå til ansatt- eller kontaktkortet til den som skal være kontoadministrator.
2. Velg fanen “Brukertilgang”.
3 . Se på seksjonen “Generelle tilganger”. Her kan du huke på “Kontoadministrator”.
4. Klikk på “Lagre”.
Forsøk igjen å bestille eFaktura.
Hvilken banker støtter ikke utsending av eFaktura på Vipps?
- Danske Bank
- Nordea
- Handelsbanken