eFaktura kan kun sendes til privatpersoner. Det er en egen innstilling på kundekortene i Tripletex som sier om kunden er en privatperson.
For å bestille eFaktura må man ha registrert en kontoadministrator i kontoen. Kontoadministratoren vil få tilsendt avtalevilkårene for eFaktura. Hvis du får meldingen «Det er ikke registrert en kontoadministrator i kontoen» når du bestiller, så må du gå til siden «Brukertilgang» og aktivere tilgangen «Kontoadministrator».
I tillegg må det være registrert en fullstendig selskapsadresse under «Selskap>Selskapsinformasjon» i hovedmenyen.
eFaktura bestilles via «Mitt abonnement» på samme måte som andre tilleggstjenester i løsningen. Her huker man av boksen for «eFaktura».
Les gjerne mer om Vipps eFaktura.
Man vil da få opp avtalevilkårene som må godkjennes. Når man godkjenner avtalen, så vil det starte en prosess for å få avtalen registrert hos bankene. Det kan ta opptil 24 timer før denne prosessen er ferdig og eFaktura er klar til bruk. Den som bestilte tjenesten, vil få et varsel i løsningen når avtalen er aktiv og man kan begynne å bruke eFaktura i Tripletex.
Man vil ikke få opp eFaktura som sendemåte på ordre/faktura før avtalen er ferdig registrert.
Når avtalen er aktiv
Man kan gjøre en masseendring av sendingsmåte for privatkunder til eFaktura på følgende måte:
Gå til kunde/leverandøroversikt. Her kan du sortere på kunder og privatpersoner.
Markér utenfor kunden, velg endre, så får man opp et valg om å endre sendemåte på privatpersoner
NB! Kundekortet må inneholde, kundenummer, e-postadresse, telefonnummer og postadresse.
Fakturering med eFaktura gjøres på vanlig måte i Tripletex. I fakturaoversikten vil det stå «Sendt som eFaktura». Hvis ikke kunden godkjenner eFaktura i sin nettbank innen tre dager, så vil faktura bli sendt som e-post.
Hvis du ønsker å sende elektronisk faktura til en bedrift, se artikkel her.