Kunden velger selv om de ønsker å motta eFaktura på Vipps eller i nettbanken sin.
For å kunne sende eFaktura til kunden din, må disse kravene være oppfylt:
- Mottakeren av fakturaen må ha akseptert «Alltid eFaktura» også kalt «Ja takk til alle». Dette godkjenner de selv i sin nettbank eller Vipps.
- Kundekortet for privatpersoner som skal kunne motta eFaktura må markeres som «Privatperson» og inneholde kundenummer, e-postadresse / telefonnummer og postadresse for at eFaktura skal fungere. Vær oppmerksom på at opplysningene i Tripletex må stemme overens med det personen har registrert i efakturainnstillingene i nettbanken sin for at de skal kunne motta fakturaen. Dette er ikke nødvendigvis samme sted som de registrerer vanlige kontaktopplysninger i banken. Har kunden flere banker, må det være lik informasjon hos alle.
- Primært trenger du kundens navn i tillegg til enten telefonnummer eller epost.
Det er behov for en kombinasjon av primær- og sekundærinformasjon på mottaker.
Informasjon som ligger på kunden må samsvare med informasjonen som ligger i nettbanken.
Tripletex sjekker automatisk i «Alltid eFaktura» om kunden kan motta eFaktura eller ikke. Hvis kunden ikke kan motta eFaktura får du opp følgende feilmelding:
Vil du lære mer?