En bankintegrasjon er en kobling mellom nettbanken og regnskapet ditt i Tripletex. Tripletex støtter to former for bankintegrasjoner; Bankintegrasjon Mini og Bankintegrasjon med AutoPay.
Hva er AutoPay
AutoPay er en løsning som lar deg og din bedrift håndtere alle banktransaksjonene fra regnskapssystemet. Automatisk overføring av betalingsdata mellom banken og din bedrift gir en kontinuerlig oppdatert oversikt over alle betalinger, samtidig som behovet for manuelle oppgaver elimineres og bankavstemmingen forenkles når tallene alltid er oppdatert. Med bankintegrasjon via AutoPay får du en helautomatisk betalingstjeneste med direkte betaling fra flere bankkontoer og valutakontoer.
Lær deg alt om bankintegrasjon og AutoPay under. Videoen består av:
- Onboarding og aktivering av AutoPay
- Tilganger
- Hvordan du enkelt registrerer og godkjenner betalinger
- Bankinntstillinger
- Bankavstemming
Trykk deg frem til riktig delkapittel med kulene på avspillingslinjen.
Har du brukt AutoPay i et tidligere regnskapssystem, må disse avtalene deaktiveres i det gamle systemet før du oppretter nye avtaler i Tripletex. Det er ikke mulig å ha flere avtaler i flere systemer samtidig.
Ønsker du ikke å se videoen kan du følge stegene under.
Steg 1: Aktiver tjenesten
1. Gå til Selskap -> Mitt abonnement
2. Velg Bankintegrasjon, bestill og godkjenn avtalen.
3. Start veiledningen som begynner med å etablere bankforbindelse.
Steg 2: Etabler bankforbindelse
Under seksjonen "Bankinformasjon" velger du bank og huker av på de kontoene du vil ha bankavtale på. Etter du har etablert en bankforbindelse i Tripletex må du opprette en egen avtale i banken. Det er kun DNB-kunder som kan opprette bankavtalen direkte fra Tripletex. Det kan ta inntil 48 timer fra AutoPay-avtalen er bestilt til den er klar for aktivering.
Har du Danske Bank eller SEB krever disse at modulen i Tripletex er aktivert før avtalen opprettes i banken. For alle andre banker må du opprette avtale i banken før du etablerer bankforbindelsen i Tripletex.
Bestillingsskjemaer
Under ligger skjemaer for Nordea, Handelsbanken og Landkreditt Bank. Har du en annen bank, må du kontakte banken og be om et avtaleskjema for elektronisk bankintegrasjon. Ønsker du en automatisk bankavstemming som en del av av denne avtalen, må du krysse av for dette i skjemaet. Skjemaet heter Camt.053 i de fleste banker.
Nordea
https://www.nordea.no/bedrift/vare-produkter/betalinger/corporate-access-lite-kontaktskjema.html
Handelsbanken
Under Tilvalg innbetalingstjenester velg "Ja" til Kontutskrift her: https://www.handelsbanken.no/tron/nopu/info/contents/v1/document/48-110296
Landkreditt Bank
Velg Automatisk mottak av kontoinformasjon/bankavstemmingsfil her: https://tripletex.no/resources/autopay/landkreditt_bank_bestillingsskjema.pdf
Steg 3: Betalingstilgang
- Identifiser deg med BankID.
- Se over listen med alle personene som har med påloggingstilgang i kontoen.
- Velg hvem som skal ha full tilgang og hvem som skal ha begrenset tilgang.
Det er viktig at du gir deg selv full tilgang, hvis ikke du gjør dette må noen andre fullføre denne guiden.
Steg 4: Opprett bruker i AutoPay
- Fra vinduet "Opprett bruker i AutoPay" trykker du Neste. Har du en bruker i AutoPay fra før i et annet selskap, vil disse tilgangene følge brukeren din, og du trenger ikke å opprette ny bruker.
- Følg instruksene som er sendt deg på e-post dersom du ikke har en bruker i AutoPay fra før.
- Lenken utløper etter 24 timer. Hvis du ikke har registrert et passord før dette, gå til home.visma.com og klikk på lenken for glemt passord. Du kan ikke bruke BankID innlogging her.
- Start registreringen i e-posten du har fått
- Opprett passord og trykk "Registrer nytt passord"
- Trykk på lenken "Gå til AutoPay" og skriv inn passordet du har opprettet
- Etter du har logget inn får du beskjed om å legge til et ekstra lag med sikkerhet. Du kan også trykke på navnet ditt øverst til høyre og "Mine opplysninger".
- Trykk Aktiver totrinnskontroll og følg veilederen
- Skriv inn den 6-sifrede koden fra appen under Visma Connect. Denne 6-sifrede koden under Visma Connect bruker du for å godkjenne betalinger med AutoPay i Tripletex.
- Huk av for "Jeg har opprettet bruker og lastet ned app".
Du får nå bekreftelse på at AutoPay-brukeren din er opprettet. Ønsker du en mer detaljert beskrivelse av disse stegene, kan du lese mer her.
Steg 5: Bekreft bankforbindelse
Før avtalen er bekreftet av banken ser du dette bildet:
Har du DNB, vil du se dette bildet før banken din har sendt bekreftelse:
Når banken din har sendt bekreftelse må du se at informasjonen er korrekt. Du vil bli sendt til AutoPay for godkjenning med passord og den 6-sifrede koden fra tofaktorautentiseringsappen.
Nå er bankforbindelsen bekreftet og du kan betale regningene dine direkte fra Tripletex. Les mer om Betalingsflyt.
Se også artikkel for Manuell registrering av bankavtaler.
Steg 6: Aktivering av KID-nummer (OCR) på innbetalinger fra AutoPay
OCR er teknologien som gjør bankene i stand til å automatisk lese KID-nummer, beløp og kontonummer på en bankgiro. Med en OCR-avtale fra banken kan du benytte KID på fakturaene dine, og lese inn filer fra banken med informasjon om innbetalinger til bedriften din.
Du kan bestille avtalen i banken sammen med AutoPay-avtalen.
1. Gå til Selskap -> Mitt abonnement
2. Bestill OCR (KID-nummer på faktura) fra AutoPay (eller Nets)
3. Bankintegrasjon må være aktivert før du kan bestille OCR fra AutoPay.
4. Gå til Faktura -> Innstillinger
5. Velg KID-nummerlengde. Tripletex har standard KID-nummerlengde på 7, 10 eller 13 siffer. Velger du "Auto" under Kid-nummer, genererer systemet automatisk en KID-nummerlengde for deg.
Nå er du klar til å bruke AutoPay!