Har du fått betalt for mye eller flere ganger på en enkelt faktura? Da står fakturaen som en åpen post i fakturaoversikten, selv om den er betalt.
En annen grunn til hvorfor du kan ha fått en dobbel innbetaling på en faktura, er at du har registrert en ekstra betaling i tillegg til innbetalingen som systemet har fått fra banken.
Sjekk nettbanken din og finn betalingen til kunden din.
Har kunden betalt samme faktura flere ganger?
Følg stegene beskrevet i steg 1 under for hvordan du skal tilbakebetale.
Skal summen brukes til å dekke en annen faktura?
Les mer om hvordan du dekker en annen faktura ved å lukke åpne poster i kundereskontro mot hverandre.
Har kunden ikke betalt samme faktura flere ganger?
Sjekk om du har registrert en manuell innbetaling i tillegg til betalingen systemet har fått fra banken. Slik sjekker du det:
-
- Gå til «Faktura > Fakturaoversikt» i hovedmenyen.
- Klikk på fakturanummeret i blått på fakturaen det gjelder.
- Bla ned til seksjonen «Historikk», og se under kolonnen «Bilag» for å se om bilagsnummeret på begge betalingene følger samme nummerserie eller ikke. Betalinger som har kommet fra banken følger som oftest en lengre nummerserie, som oftest starter det med 50000.
- Følger betalingene to ulike nummerserier?
Følg stegene beskrevet i steg 2 for hvordan du løser det. - Har du fått doble innbetalinger fra banken?
Følg stegene beskrevet i steg 3 for hvordan du korrigerer.
Velg problemstillingen som gjelder deg for videre instruks på hvordan du skal løse dem.