Regnskapsfører kan opprette klienttilgang på to ulike måter:
- mot allerede eksisterende Tripletex konto til kunden
- mot kunde som ikke har eksisterende Tripletex konto
Hva er klienttilgang?
Klienttilgang betyr tilgang til klienten fra regnskapsfører konto.
På den måten holder du oversikt over alle dine klienter, og kan logge deg inn enkelt på via regnskapsførerkontoen.
Du vil finne oversikt over alle dine klienter under "Klienter>Klienttilgang", her kan du klikke deg inn på både kundekortet og logge deg inn. Du vil finne alle dine tilganger under selskapsvelgeren øverst til venstre. Her vil du få oversikt over både klienttilganger men også tilgang tildelt til deg som ansatt eller kontakt i et annet selskap.
I denne artikkelen beskriver vi fremgangsmåten for å opprette klienttilgang opp mot kunde som har eksisterende Tripletex konto.
1. Opprette ny klient
1. Klikk på “Klient>Ny klient” i hovedmenyen for å opprette kundekort for klienten.
Det er viktig at klienten legges inn med riktig organisasjonsnummer på kundekortet som opprettes her.
2. Opprette klienttilgang
1. Trykk på “Opprett klienttilgang” i menyen nederst i skjermbildet.
2. Huk på "Jeg bekrefter at en avtale er inngått eller vil bli inngått mellom regnskapsfører/revisor og firma med organisasjonsnummer ..." og klikk på "Opprett klienttilgang" en gang til.
Før regnskapskontoret kan komme videre må kunden gi tilganger til sin konto.
Steg kunden må gjøre:
1. Kunden mottar følgende mail.
2. Administrator hos kunden må logge inn i Tripletex for å gi nødvendige tilganger til regnskapskontoret.
3. Administrator hos kunden vil ved innlogging få opp en dialogboks.
4. Huk på hva slags tilganger regnskapskontoret skal ha og klikk på "Godkjenn".
Etter at tilgang er gitt, kan tilgangene senere administreres under "Selskap>Regnskapsfører" i hovedmenyen.
Les mer om brukertilganger her
Systemtilgang (påloggingstilgang)
Denne tilgangen gir brukere i regnskapskontoret tilgang til å logge inn hos kunden.
Fjernes denne tilgangen vil regnskapskontoret ikke lenger kunne logge seg inn.
Regnskapsfører er brukeradministrator
Dette gir regnskapskontoret tilgang til å kunne aktivere/fjerne tilganger på andre brukere inne hos kunden.
Les mer om hva en brukeradministrator er her
Tilganger for bank må verifiseres av kunden med BankID.
Kunde mottar ikke e-post for å gi
regnskapsbyrå tilgang
Dersom kunden ikke mottar e-posten for å tildele tilgang til regnskapsbyrået kan kunden gjøre følgende:
1. Gå til "Selskap>Regnskapsfører".
2. Huk på "Systemtilgang" og annen nødvendig tilgang som byrået trenger.
3. Klikk på "Lagre".
Regnskapsbyrået skal nå ha tilgang til klienten!
3. Gi tilgang til klientkonto fra regnskapsførerkonto
Regnskapskontoret kan fritt administrere tilgang til sine ansatte når klienten har gitt regnskapskontoret tilgang.
- Gå til "Klient>Tilganger".
- Velg kunden du ønsker å gi tilgang til øverst på siden.
3. Klikk på "Legg til ansatt".
6. Velg regnskapsføreren som skal ha tilgang til klienten under feltet "Ansatte". Her kan du velge en eller flere regnskapsførere som skal ha tilgang.
7. Velg tilgangsmalen som regnskapsfører skal ha.
8. Velg hvilken klient regnskapsfører skal ha tilgang til i feltet "Klienter". Her kan du også velge en eller flere klienter.
9. Klikk deretter på "Lagre endringer".
10. Bekreft med BankID om nødvendig.
I oversikten vil du se den ansattes tilganger. Klikk på pil-ikonet som peker ned for å se alle tilgangene en ansatt har.
Skal regnskapsfører ha mer tilganger? Huk på nødvendig tilganger her.
Klienttilgang
Ønsker du å se en oversikt over alle klienter den ansatte har tilgang til?
- Gå til "Selskap>Ansatte".
- Velg fanen "Klienttilgang".
Her kan du også fjerne alle eller valgte tilganger hos den enkelte ansatte.