Hva kan jeg bruke fakturaoversikten til?
Fakturaoversikt gir en god oversikt over alle utsendte fakturaer, både vanlige fakturaer og prosjektfakturaer.
"Utestående" på fakturaoversikt er fakturaer som venter på betaling, eller der restbeløp ikke har gått i 0.
Ved å filtrere på "Periode" vil du få opp både betalte og ubetalte fakturaer i oversikten.
Du kan registrere betaling, opprette kreditnota og sende ut betalingspåminnelse/purring/inkasso fra fakturaoversikten.
1. Filtrering i fakturaoversikten
Søke på fakturanummer
- Klikk på CTRL + F (cmd + F) på tastaturet ditt.
- Et felt vil nå dukke opp i nettleseren din.
Her kan du gjøre spesifikke søk på tekst som er på siden du er på. - Bruk denne funksjonen for å søke på et spesifikt fakturanummer.
Filtreringsvalg
Øverst på siden vil du finne filtreringsvalg for oversikten.
- "Utestående" viser åpne poster. Det vil si ubetalte fakturaer. Denne innstillingen står på som standard.
- Klikk på "Periode".
- Du vil få opp en tidslinje der du kan velge ønsket periode.
- Når det står en blå sirkel ved "Periode" vil fakturaoversikten vise både betalte og ubetalte fakturaer.
Krediterte fakturaer vil også være synlige her.
- "Flere valg" gir ytterligere sorteringer som for eksempel søk på spesifikke kunder, antall posteringer mm.
I tillegg kan du velge å sortere beløpene i oversikten med eller uten mva.
2. Fakturaoversikt - funksjonalitet
Status
Status-kolonnen viser hvordan en faktura er sendt, når det evt er sendt purring mm.
Statusforklaring ved utsendelse av faktura
Grønn hake |
Faktura er sendt som link og lest av mottaker. |
Gul varseltrekant |
Faktura er forfalt til betaling. Forfallsdato vil være markert i rødt. |
Grå pil |
Faktura er sendt, men ikke lest av mottaker. Faktura sendt som vedlegg vil vise kun status sendt.
Pil forsvinner dersom faktura har passert forfallsdato og det ikke er betalt enda. |
Manuell utsendelse | Fakturaen sendes ut manuelt. Dette kan dukke opp når e-post adresse ikke er registrert på kundekortet. Feltet "E-post adresse for fakturaer/purringer" vil da stå tomt inne på fakturaen det gjelder. |
Sendt |
Faktura er sendt. Det medfølger dato for utsendelse. |
Sendt som EHF-faktura | Faktura er sendt som EHF. Det medfølger dato for utsendelse. |
Lest | Faktura er lest. |
Brevutsendelse behandlet av distributør | Kunden skal motta papirfaktura. Vi vil da sende og behandle papirfaktura dersom kontaktinformasjon og adresse på kundekortet er korrekt. |
Du vil også kunne se om det er sendt:
- Betalingspåminnelse
- Purring
- Inkassovarsel/inkassosak
Snarveier via fakturaoversikt
I seksjonen "Fakturaoversikt" kan du finne flere valg for hva du ønsker å gjøre med fakturaene.
Registrere betaling
- Huk på fakturaen(e) du ønsker å registrere betaling på.
- Klikk på "Betaling" øverst på høyre hjørne".
Sende påminnelse/purring/inkasso manuelt
- Huk på fakturaen(e) det gjelder.
- Klikk på de tre prikkene øverst på høyre hjørne.
- Velg "Purring/inkasso".
Kreditere
- Huk på fakturaen(e) du ønsker å kreditere.
- Klikk på de tre prikkene øverst på høyre hjørne.
- Velg "Kreditnota".