Bruker du den gamle fakturaoversikten? Se her hva statusene betyr.
Status | Forklaring |
Utsending feilet | Vi fikk ikke sendt fakturaen eller betalingsoppfølgingen. Dette skyldes vanligvis at du har oppgitt feil e-postadresse, eller at mottakeren blokkerer e-poster fra Tripletex. Se her hvordan du løser det. |
Utestående | Fakturaen er ubetalt, men forfallsdatoen har ikke passert. |
Forfalt | Fakturaen er ubetalt, og forfallsdatoen har passert. |
Betalingspåminnelse | Det er opprettet en betalingspåminnelse for fakturaen. |
Purring | Det er opprettet en purring for fakturaen. |
Inkassovarsel | Det er opprettet et inkassovarsel for fakturaen. |
Inkasso | Fakturaen er sendt til inkassobyrået og følges opp av dem. |
Kreditnota | Dette er en kreditnota. |
Kreditert | Fakturaen er kreditert. |
Betalt | Fakturaen er betalt. |
Betalt for mye | Det er registrert mer betalt på fakturaen enn skyldig beløp. Se hvordan du håndterer det her. |
Åpen | Dette er en føring uten tilknytning til en faktura, og den står som åpen i kundereskontroen. |
Lukket |
Denne statusen betyr at det er en faktura eller postering mot kundereskontro som er lukket. Dette skjer når posteringer lukkes manuelt mot hverandre. Et eksempel på dette er hvis en betaling opprettes som et avansert bilag, og du i kundereskontro har lukket betalingen med en faktura. Vi kaller denne statusen lukket istedenfor betalt, fordi en postering mot kundereskontro ikke i seg selv sier noe om at det er betaling, kreditering eller flytting av fordringer. Hvis vi alltid brukte begrepet betalt, kunne det blitt misvisende. Det er derfor viktig å se statusen i sammenheng med andre posteringer på bilaget, og den beskrivelsen du har lagt inn. |
Står det «(ble levert som e-post)» i statusen selv om fakturaen skulle bli sendt som Avtalegiro eller eFaktura?
- Hvis det står at avtalegiroen ble levert som eFaktura, betyr det at mottakeren ikke har satt opp avtalegiro med selskapet ditt enda. Dette kan skje hvis du har valgt avtalegiro som sendemåte manuelt i kundekortet. Da sendes fakturaen på e-post istedenfor.
- Hvis det står på avtalegiroen at den ble levert som e-post, så betyr det at det ikke ble funnet en eFaktura-mottaker med informasjonen du oppga. Da blir e-post brukt som sendemetode frem til avtalegiro er satt opp av kunden.
- Hvis det står på eFakturaen at den ble levert som e-post, så er det av lignende årsak som over. Dette skjer sjelden, men kan skje hvis mottakeren deaktiverte mottak av eFaktura rundt den tiden du sendte den.
Vil du lære mer?
Hvordan bruker jeg fakturaoversikten?
Ofte stilte spørsmål
Hvorfor har utsendingen av papirfakturaen feilet?
Hvis fakturaen har status som sier at papirfakturaen har feilet, så skyldes dette ofte at adressen på ordren/fakturaen ikke er riktig. Dobbeltsjekk at adressen stemmer.