Aksjonærregisteroppgaven består av fire steg. Se hvordan du fyller inn opplysninger i videoen under, eller følg stegene i teksten under videoen.
1. Selskapsopplysninger
Steget Selskapsopplysninger er det første steget du finner under Årsoppgjør > Aksjonærregisteroppgave.
I kolonnen «Inngående beholding per 01.01» legger du inn utgående beholdning fra fjorårets innsending. Feltene under kolonnen «Utgående beholding per. 31.» beregnes av Tripletex basert på det som registreres i steget «Hendelser/transaksjoner». Disse feltene skal du altså aldri endre på selv.
For nyoppstartede selskap skal du ikke legge inn noe i dette steget i stiftelsesåret.
Har du sendt inn aksjonærregisteroppgaven tidligere år?
Da anbefaler vi å hente opplysninger fra Altinn ved å trykke på «Hent fra Altinn». Tripletex henter da inn korrekt inngående beholdning for året automatisk. Informasjon om aksjonærer og eierandeler i selskapet hentes også inn. Disse opplysningene hentes fra fjorårets innsending.
Les mer om hvordan du setter opp kobling mot Altinn her.
Slik henter du inn opplysningene dine fra Altinn:
- Gå til Årsoppgjør > Aksjonærregister > steget «Selskapsopplysninger».
- Trykk på «Hent fra Altinn».
- Legg inn fødselsnummer, passord og engangskode og logg inn.
Nå vises opplysningene om selskapet. Trykk på «Gå videre» for å kontrollere at informasjonen om aksjonærene stemmer.
2. Aksjonærliste
Under Årsoppgjør > Aksjonærregister > steget «Aksjonærliste» ser du en oversikt over alle aksjonærene i selskapet.
Trykk på «Legg til aksjonærer +» for å legge til aksjonærer.
- Har du hentet informasjon fra Altinn, slik som beskrevet i steg 1?
Alle aksjonærer fra fjorårets innsending ligger i listen. - Har det kommet nye aksjonærer i løpet av året?
Legg til disse manuelt. - Driver du et nystiftet selskap?
Legg til aksjonærene manuelt.
Alle aksjonærene med detaljer vises i «kortene». Trykk på «blyanten» øverst til høyre i hver rute for å se detaljert informasjon og gjøre eventuelle endringer. Endringer du gjør lagres automatisk.
Du kan enkelt bla mellom aksjonærene ved å trykke på pilene nederst i dialogboksen.
Har selskapet mange aksjonærer? Velg «Liste» øverst på siden for en enklere oversikt.
Kontroller alltid at informasjonen i aksjonærlisten er riktig før du går videre.
3. Hendelser / transaksjoner
I dette steget kan du registrere selskapshendelsene og transaksjoner mellom aksjonærer som har skjedd i løpet av året.
I oversikten ser du ulike transaksjoner/hendelser på selskapsnivå og mellom aksjonærene.

Hvordan registrerer jeg stiftelse av et selskap?
For å registrere stiftelsen som en selskapshendelse, må du først dobbeltsjekke at det ikke er lagt noe inn i steget «Selskapsopplysninger». Det må også være registrert en eller flere aksjonærer i steget «Aksjonærliste», før du kan registrere stiftelsen som en hendelse på steget «Hendelser/transaksjoner».
Når dette er gjort kan du klikke på «Registrer stiftelse».
Velg riktig dato før du fyller ut «Innbetalt aksjekapital (totalt)», «Innbetalt overkurs (totalt)» og «Antall aksjer (totalt)».
Deretter fordeler du antall aksjer på de aksjonærene som er med i stiftelsen.
Anskaffelsesverdien beregnes etter hver aksjonær sin eierandel. Både aksjekapital og overkurs inngår i anskaffelsesverdien.
Etter registrering av stiftelsen, ser du selskapshendelsen «Stiftelse» og transaksjonen «Stiftelse» på hver aksjonær.
Hvordan legger jeg til utbytte?
Slik gjør du det:
- Gå til steget Hendelser/transaksjoner i Aksjonærregisteroppgaven.
- Trykk på «Legg til utbytte».
- Velg tidspunkt for når utbyttet er vedtatt, samt totalt utdelt beløp for utbytte.
- Tripletex beregner hvor mye utbytte hver aksjonær får basert på antall aksjer på tidspunktet hvor utbyttet vedtas.
Ønsker du en skjevfordeling av utbytte?
- Klikk på «Legg til utbytte» under steget «Hendelser/transaksjoner».
- Angi vedtaksdato og totalt utdelt utbytte.
- Velg «Fordel manuelt» og fyll inn antall aksjer og utdelt utbytte for hver aksjonær.
Skal du endre eller redigere selskapshendelsen?
Trykk på kortet som viser hendelsen. Se eksempelbildet under:
Hvordan legger jeg til en transaksjon?
Slik gjør du det:
- Gå til «Hendelser/transaksjoner» i Aksjonærregisteroppgaven
- Trykk på «Legg til transaksjon».
- Fyll ut dato og klokkeslett på transaksjonen.
- Velg hva slags type transaksjon det gjelder.
- Velg hvilken aksjonær transaksjonen gjøres fra og til, og antall aksjer som overføres. I feltet «Vederlag» legger du inn totalsummen aksjene ble solgt for.
Ønsker du å endre eller redigere en transaksjon mellom aksjonærene? Trykk på «blyanten» til høyre i listen. Slett transaksjoner ved å trykke på «Slett».
4. Innsending
Før innsending
Legg inn kontaktpersonens navn, e-postadresse, telefonnummer og rolle i selskapet.
Kontaktpersonen er den Skatteetaten kan kontakte angående innsendingen. Det er ikke krav om at innsenderen også må være kontaktpersonen.
Velg hvordan du vil signere innsendingen
Før innsending må du velge én av følgende:
-
Jeg vil signere og sende inn direkte fra Tripletex
-
Hele prosessen fullføres automatisk, og ingen ytterligere handling kreves
-
-
Jeg vil sende inn fra Tripletex og signere i Altinn
-
Etter innsending må du logge inn i Altinn for å fullføre signeringen.
-
Innsending
Trykk på «Send aksjonærregisteroppgave til Altinn» for å sende.
- Logg inn med Altinn-ID.
Les mer om hvordan du setter opp kobling mot Altinn her.
Når innsendingen er fullført, får du en melding om vellykket innsending.
Vi anbefaler at du dobbeltsjekker innsendingen i Altinn uavhengig av hvilken innsendingsmetode du benytter.
Tripletex kan ikke hjelpe deg med svar om regnskapsføring i ditt selskap. Veiledningen og eksemplene du finner her baserer seg på generelle eksempler i årsoppgjørsmodulen, og det vil kunne være andre regler som gjelder for ditt selskap. Trenger du hjelp med regnskapet kan du ta kontakt med en av de dyktige regnskapspartnerne våre. Her finner du regnskapskontorer som tilbyr rådgiving på timesbasis.