Temaet «Kundefordringer» finner du under Årsoppgjør > Skattemelding. Her legger du inn opplysninger hvis du ønsker en skattemessig nedskrivning av kundefordringene.
Vi henter utgående saldo og kostnadsført tap på kundefordringer fra regnskapet. Du må selv legge inn årets og fjorårets «kredittsalg».
Når du har gjort det, og systemet ikke finner noen kostnader eller balanseføringer for avsetning for nedskrivning av kundefordringer, vil systemet automatisk fikse dette for deg. Det blir da postert i regnskapet ditt. Samtidig kan du se hva systemet regner som skattemessig verdi av kundefordringer etter nedskrivningene.
Om det ikke er noen avsetning for forventet tap på kundefordringer, kan du huke på «Ingen avsetning for forventet tap på kundefordringer». Når du gjør dette er det ikke noe mer informasjon som må legges inn i dette steget.
Har du fakturaer som kundene dine ikke har betalt?
Registrer disse i regnskapet som tap på kundefordringer.
Les mer om hvordan du tapsfører en faktura her.
Tapet på disse kan du få skattefradrag på. Dette fradraget beregner systemet for deg ut fra en sjablongmessig sats fra Skatteetaten.
Det du har registrert som tap på kundefordringer hentes ut fra regnskapet, og du må legge inn eventuell kredittsalg fra fjoråret og dette året. Tripletex beregner riktig skattemessig verdi av dine kundefordringer.
Tripletex kan ikke hjelpe deg med svar om regnskapsføring i ditt selskap. Veiledningen og eksemplene du finner her baserer seg på generelle eksempler i årsoppgjørsmodulen, og det vil kunne være andre regler som gjelder for ditt selskap. Trenger du hjelp med regnskapet kan du ta kontakt med en av de dyktige regnskapspartnerne våre. Her finner du regnskapskontorer som tilbyr rådgiving på timesbasis.