Her skal du fylle inn om du ønsker å nedskrive kundefordringene dine skattemessig.
Slik fungerer det:
For å kunne gjøre en nedskrivning, må du ha hatt salg på kreditt og faktiske tap de siste to årene. Regnskapet ditt gir deg utgående saldo og tapte beløp, men du må selv legge inn hvor mye du har solgt på kreditt i år og i fjor.
Når du har fylt inn det, regner systemet ut nedskrivningen automatisk. Eventuelle forskjeller mellom skattemessig og regnskapsmessig verdi vil bli overført til steget «Midlertidige forskjeller».
Hva hvis jeg ikke vil nedskrive kundefordringene?
Hvis du ikke vil nedskrive kundefordringene dine, kan du bare trykke på knappen «Skattemessige og regnskapsmessige verdier er like». Da slipper du å gjøre noe mer her.
Ved formuesverdsettelse:
Vanligvis brukes skattemessig verdi når du setter en verdi på kundefordringer, men dette kan ha endret seg. Hvis du er i tvil, kan du sjekke de oppdaterte reglene i Skatteetatens Skatte-ABC.
Hva med ubetalte fakturaer?
Har du fakturaer som kundene dine ikke har betalt? Sørg for å registrere dem som tap i regnskapet. Hvis du har sendt purringer uten å få betalt, kan du få skattefradrag for tapet.
Les mer om hvordan du tapsfører en faktura her.
Tripletex kan ikke hjelpe deg med svar om regnskapsføring i ditt selskap. Veiledningen og eksemplene du finner her baserer seg på generelle eksempler i årsoppgjørsmodulen, og det vil kunne være andre regler som gjelder for ditt selskap. Trenger du hjelp med regnskapet kan du ta kontakt med en av de dyktige regnskapspartnerne våre. Her finner du regnskapskontorer som tilbyr rådgiving på timesbasis.