Hva er bankavstemming?
Bankavstemming er avstemming av regnskapet mot banken. Hensikten er å kontrollere at alt som har gått inn og ut av bankkontoen matcher det som er ført i regnskapet. Bankavstemming er obligatorisk for aksjeselskap, men valgfritt for enkeltpersonforetak uten regnskapsplikt.
Vi anbefaler likevel at du gjør det, siden det er en effektiv måte å sjekke at alle inntekter og utgifter er bokført korrekt.
Du må ha bankintegrasjon for å bruke automatisk bankavstemming.
Gå til Bank > Bankavstemming > Automatisk for å se automatisk bankavstemming.
Klikk på boksene under for å lære mer om funksjonene i automatisk bankavstemming.
Ofte stilte spørsmål
Kan jeg laste opp kontoutskrift manuelt til automatisk bankavstemming?
Det er ikke mulig å laste opp kontouskrift til automatisk bankavstemming. Aktiverer du bankintegrasjon, blir kontoutskrifter automatisk lastet opp i Tripletex.
Det mangler informasjon på venstre side av bankavstemmingen. Hva gjør jeg?
Ligger det informasjon på høyre side, men mangler på venstre side? Det betyr at en transaksjon er utført i banken som ikke er bokført i regnskapet i Tripletex. Det mangler altså ett eller flere bilag i regnskapet som må bokføres før du kan lukke avstemmingen.
Det mangler informasjon på høyre side av bankavstemmingen. Hva gjør jeg?
Opplever du at kontoutskriften ikke oppdateres og at det mangler informasjon på høyre siden?
Om du har aktivert bankintegrasjon via Autopay, må du kontakte banken for å sjekke om kontoutskriftene er sendt.
Sender banken filer som ikke dekker en hel måned, kan ikke Tripletex lese det inn. Hvis du ikke har aktivert bankintegrasjon via Autopay, må du laste ned bankfilene manuelt. Se punktet over. Du kan også utføre perioden under Bank > Bankavstemming > Manuell.
Det står «OCR sumpost» på bankutskriften. Hva betyr dette?
OCR sumpost betyr at banken har sendt inn samlede transaksjoner for alle innbetalinger for den gitte perioden.
Ta kontakt med banken din hvis du ønsker at innbetalingene ikke skal sendes inn som en sumpost (en fil med samlede transaksjoner).
Dersom disse postene ikke blir bokført i regnskapet ditt må du sjekke at du har aktivert OCR-modulen under Selskap > Mitt abonnement.
Hvilke filformater bruker jeg for å laste inn banktransaksjoner i bankavstemmingen?
Bankene som støttes for manuell opplastning i automatisk bankavstemming i Tripletex bruker .txt eller .csv. Du kan ikke bruke excel-fil for å trekke inn transaksjoner eller kontoutskrift i bankavstemmingen. Ta kontakt med banken hvis du er usikker på hvilken fil din bank bruker for bankintegrasjoner.
Kan jeg slette/tilbakestille automatisk bankavstemming?
Dersom du oppdager manglende transaksjoner eller feil saldo på banksiden i bankavstemmingen, kan du benytte følgende alternativer for å rette opp feilen; «Tilbakestill» eller «slett».
Les mer om hvordan du kan slette/ tilbakestille en automatisk bankavstemming her.