Hva er faktureringsgrad?
Faktureringsgrad er hvor stor andel av en uke eller måned som kan faktureres til en kunde. Et eksempel på faktureringsgrad, er en ansatt som fører timer på både et prosjekt som skal viderefaktureres til en kunde og et internprosjekt.
Med en vanlig arbeidsuke på 40 timer, fører en ansatt 20 timer på kundeprosjektet og 20 timer på internprosjektet. Dette gir en faktureringsgrad på 50%.
Hvis en ansatt fører timer på et internprosjekt som ikke skal påvirke faktureringsgraden, må du sjekke innstillingene for aktiviteten timene føres på.
Slik gjør du det:
- Gå til Timeliste > Innstillinger i hovedmenyen.
- Bla til seksjonen «Internaktiviteter»
- Huk av for «Fakt.grad (faktureringsgrad) reduseres ikke» på aktiviteten det gjelder.
Aktiverer du denne, påvirkes ikke den forventede faktureringsgraden for en ansatt av timene som føres på denne aktiviteten. Denne kan aktiveres i tilfeller der det kreves å føre timer på internaktivitetene, som for eksempel på aktiviteten «Administrasjon» eller «Ferie».
Gå til «Timeliste > Timestatistikk» for å se timeoversikt og faktureringsgrad.
Eksempel
For Ansatt 1 viser faktureringsgraden (%) 94,4. Ansatt 1 har ført 136 timer på fakturerbare aktiviteter. I tillegg har han ført 40 timer på interne aktiviteter. Dette ser vi under «Timestatistikk».
I timelisteinnstillingene har Ansatt 1 markert innstillingen «Faktureringsgrad reduseres ikke» for internaktiviteten «Ferie». Det betyr at når den ansatte har ferie skal ikke faktureringsgraden til den ansatte bli redusert. Timer ført på internaktiviteten «Administrasjon» skal redusere faktureringsgraden.
Slik finner du faktureringsgraden:
Ta antall fakturerbare timer / (normaltiden - timer ført på aktivitet med innstillingen «Fakt.grad reduseres ikke»).
I vårt eksempel blir dette 136 / (176 - 32) = 94,4.