Har du lagt merke til at det er lagt inn feil informasjon på arbeidsforholdet til en ansatt, og ønsker å korrigere?
Hvis du skal endre på arbeidsforholdet men ikke får mulighet til å korrigere innhold, så kan det skyldes at du har sendt inn A-melding på arbeidsforholdet. Når du sender inn en A-melding, så låses det for endring på arbeidsforholdet.
For å kunne korrigere dette, må du gjøre følgende:
- Send kanselleringsmelding på a-meldingen på alle perioder der arbeidsforholdet er rapportert.
- Slett a-meldingen. Da vil arbeidsforholdet gjenåpnes for korrigering.
Det er viktig at alle perioder hvor du har sendt inn feilinformasjon, kanselleres og slettes.
Les mer om hvordan du sender kanselleringsmelding på a-melding her (følg stegene til trinn 6).
Når du har korrigert på arbeidsforholdet, så kan du opprette og sende a-meldinger igjen.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan endrer jeg startdato på arbeidsforholdet?
Ønsker du å endre startdato på arbeidsforholdet, men feltet er grått?
Dette kan skyldes at en sluttdato er registrert. Slett datoen som er lagt inn i sluttdato feltet > Lagre.
Deretter kan du endre startdato.
Hvordan sletter jeg et arbeidsforhold?
Hvis det er sendt inn A-melding på arbeidsforholdet vil det ikke kunne slettes.
Om den ansatte skal slettes så kan du finne mer info om fremgangsmåte her.
Hvordan legger jeg til et nytt arbeidsforhold?
Ønsker du å legge til et nytt arbeidsforhold på et eksisterende arbeidsforhold? Det kan være at den ansatte har endret stillingsprosent eller lignende. Du finner mer info om dette her.