Kommer du fra et annet regnskapssystem? Da bør du registrere arbeidsforholdet identisk i Tripletex for å unngå avvik på a-meldingen.
Arbeidsforholdet til den ansatte styrer hvordan lønnen blir kjørt på den ansatte og hvordan arbeidsforholdet blir rapportert inn på a-meldingen. Informasjonen som registreres her skal samsvare med arbeidskontrakten den ansatte har fått utlevert. Sørg for å fylle ut all informasjon om arbeidsforholdet for å unngå feil på a-meldingen.
Slik gjør du det:
- Gå til Lønn > Ansatte fra hovedmenyen, og velg den ansatte det gjelder. Hvis det er en kontakt, gå til Kunde > Kontakter og velg kontakten det gjelder.
- Velg fanen «Arbeidsforhold».
- Bla ned til seksjonen «Arbeidsforhold».
- Legg inn en startdato og sørg for å fylle ut alle felter og kolonner.
- Klikk på «Lagre» for å lagre endringene du har gjort.
Under finner du forklaring på de ulike kolonnene. Alt du legger inn her rapporteres på a-meldingen. Merk at når en kontakt har valget «Lønnsrapportering» aktivert, så rapporteres ikke arbeidsforholdet inn på a-meldingen.
Ofte stilte spørsmål
Jeg har rapportert feil type arbeidsforhold på en ansatt. Hva gjør jeg?
Du kan ikke endre arbeidsforholdstype på et arbeidsforhold etter du har rapportert inn arbeidsforholdet til Altinn via a-meldingen. Du må først kansellere a-meldingen du har sendt med arbeidsforholdene, før du kan endre arbeidsforholdstypen. Så sender du inn en ny a-melding med oppdatert informasjon om den ansatte.
Les mer om hvordan du kansellerer en a-melding her
Hva gjør jeg hvis jeg har rapportert inn et arbeidsforhold
på en person som ikke har et ansattforhold?
Hvis du feilaktig har rapportert inn en kontakt som en ansatt med arbeidsforhold, må du:
- Kansellere a-meldingen via Lønn > A-melding i hovedmenyen
- Hente returmeldinger.
- Gå inn i ansattdetaljene og fanen «Arbeidsforhold». Sett sluttdato på arbeidsforholdet til samme dato som startdato. Velg årsak til sluttdato i nedtrekksmenyen: «Arbeidsforholdet skulle aldri vært rapportert.»
Arbeidsforholdene må rapporteres inn på nytt til Altinn under Lønn > A-melding i hovedmenyen:
- Velg riktig periode.
- Send inn arbeidsforholdene.
- Du rapporterer nå inn start- og sluttdato på arbeidsforholdet til kontakten.
Når dette er gjort, oppretter du kontakten i Tripletex under Kunde > Ny kontakt. Du må du huke av for lønnsrapportering og knytte kontakten til en virksomhet hvis det skal utbetales pensjon eller andre ytelser uten arbeidsforhold til kontakten.
Jeg får ikke endret på stillingsprosenten. Hvordan endrer jeg?
Du kan ikke endre på stillingsprosent eller andre detaljer på arbeidsforholdet etter du har rapportert inn arbeidsforholdet til Altinn i A-meldingen.
Du må først kansellere a-meldingen du har sendt for arbeidsforholdene før du kan endre. Send deretter inn ny a-melding med oppdatert informasjon om den ansatte.