I dette steget lærer du hvordan lønn, timeføring og viderefakturering fungerer i Tripletex.
Hvordan kan jeg kjøre lønn?
Har du ansatte kan du utbetale lønn med Tripletex. Hos oss kan du sende a-melding med lønn og arbeidsforhold, registrere pensjon, sykepenger og betale skattetrekk, arbeidsgiveravgift og utleggstrekk. Alt du trenger innen lønn!
Altinn-ID
Hvis du skal kjøre lønn og sende a-melding i Tripletex for første gang (og ikke er tilknyttet et regnskapskontor), må du registrere Tripletex som datasystem i Altinn. Følg denne veiledningen.
Har du kjørt lønn i Tripletex tidligere?
Har du brukt lønnsmodulen i Tripletex før, men ført regnskapet i Mamut, vil det være lønnsbilag som ikke er lukket mot en konto i lønnskontoen. Når åpningsbalansen settes, får du feil balanse på 2910 (ansattreskontro). Før åpningsbalansen settes må du gå inn på alle lønnsbilag opprettet før dato på åpningsbalansen i Tripletex og markere de som betalt til “nettbank”. Dette lukker postene på 2910 mot 1920 (eller annen konto som er valgt som konto for “nettbank”) og du unngår feil ved opprettelse av åpningsbalansen senere.
For å rette opp i dette, kan du følge stegene nedenfor på alle lønnsbilagene dine.
- Gå til "Lønn>Lønnsbilag"
- Trykk deg inn på selve bilagsnummeret
- Trykk på "Endre betaling"
- Velg "nettbank"
- Trykk på "Endre betaling" igjen
Du kan ta dette digitale kurset om lønn i Tripletex
Eller følge denne veilederen for å kjøre din første lønn.
Her forklarer vi hvordan du kan:
- Opprette ansatte
- Sette riktige lønnsinnstillinger
- Håndtere reiser og utleggg
- Godkjenne reiser og utlegg
- Utbetale lønn
Viktige forskjeller mellom Mamut lønn og Tripletex lønn
1. I Tripletex er det bilagsdato som styrer hvilken måned en lønnskjøring skal innrapporteres i a-meldingen. Les mer om dette her.
2. Konto 2910 er reskontro-konto for ansatte.
3. Feriepengeutbetalingen er enklere i Tripletex fordi lønnsartene for feriepenger og trekk i lønn for ferie settes automatisk inn i lønnsutbetalingen den måneden du har valgt i lønnsinnstillingene.
4. Med bankintegrasjon via Autopay slipper du opp- og nedlastning av filer til nettbanken i forbindelse med lønnsutbetaling.
5. I Tripletex er det lett å se hvilke ansatte som tilhører hvilke virksomhetsnumre, og det er mulig å bytte fra et virksomhetsnummer til et annet på en enkel måte ved å opprette et nytt arbeidsforhold. Eller om du har ansatte som slutter og begynner på nytt kan du enkelt opprette nytt arbeidsforhold.
6. Tripletex har automatisk beregning av redusert fastlønn basert på stillingsprosent.
7. Tripletex har automatisk beregning av trekk i lønn ved permisjon.
8. Tripletex har automatisk beregning av finansskatt basert på arbeidsgiveravgiftsgrunnlag.
Hvordan fører jeg timer?
Dine ansatte kan føre timer både i nettleserversjonen av Tripletex og i Tripletex-appen.
Vi anbefaler Tripletex-appen, fordi det er enkelt å føre timer når du er på farten. Med noen ekstra tilganger, kan de ansatte også registrere reiseregninger og utlegg på farten. Du kan også godkjenne bilag og sende fakturaer med mobilappen.
Les mer om timeføring og funksjonalitet i appen.
Du kan her se en video om funksjonaliteter i appen:
Hvordan viderefakturerer jeg?
Med prosjektmodulen kan du viderefakturere:
- Timer
- Kostnader
- Reiseregninger og utlegg
Ved å føre timene på prosjektaktivitetene du oppretter kan du knytte de opp mot prosjektene du ønsker å viderefakturere. Timene som føres på prosjekt kommer automatisk med som grunnlag på lønnskjøring for de ansatte. I tillegg til dette kan du følge med på status og resultater på prosjektene dine. Dette gjør at du får en fullstendig oversikt over dine inntekter og kostnader.
Her er en veileder for hvordan du oppretter ditt første prosjekt.
Du har nå fått en innføring i de fleste modulene og mulighetene som finnes i Tripletex. Ønsker du å lære mer om muligheten for å integrere andre systemer med Tripletex og hvordan årsoppgjøret kan gjøres i Tripletex, kan du trykke på neste.