Prosjekt er en egen modul i Tripletex. Med prosjektmodulen får du full oversikt over kostnader, inntekter og lønnsomhet.
Prosjekter du oppretter kan også danne grunnlag for viderefakturering av timer og kostnader/utlegg som føres på prosjektet. Du kan velge å fakturere prosjektet basert på timepriser eller fastpris.
Opprett nytt prosjekt ved å
- gå til Prosjekt -> Nytt prosjekt
- er det et eksternt prosjekt, altså et prosjekt mot en kunde kan du velge om du først vil opprette og sende et tilbud som senere kan konverteres til et aktivt prosjekt hvis kunden godkjenner tilbudet
Tilbud
Du kan føre timer og kostnader på et tilbud, men ikke fakturere.
Vil du vite mer om prosjekttilbud og konvertering til et fakturerbart prosjekt? Se en gjennomgang her:
Du kan velge en trinnvis veiledning eller fylle inn feltene i første steg og deretter gå rett til “Opprett”. Vi skal se på begge alternativene her.
1. Opprett prosjekt uten trinnvis veiledning
Ved å opprette prosjekt uten veiledning trenger du kun fylle ut feltene i steg "1. Opprett".
- Navn: Prosjektnavnet vil ofte gjenspeile oppgaven for prosjektet.
- Startdato: Angir når du kan begynne å føre timer og kostnader på prosjektet.
- Prosjekttype: “Ekstern” - prosjekter som kan faktureres. / “Intern" - prosjekt som ikke kan faktureres, kun for å holde oversikten over kostnader, f.eks ved reklamasjonsarbeid.
Du kommer direkte til fanen kontraktsfanen når du velger “Opprett” .
Prosjektet
Etter at du har trykket "Opprett", vil du få tilgang til flere faner for selve prosjektet. I fanen "Detaljer" oppdaterer du kundenavn mm., og i kontraktsfanen finner du selve økonomien i prosjektet, kontraktsform(fast- eller timepris) og fakturaragrunnlaget.
Er du administrator og prosjektleder kommer du direkte til “Dashbord”.
2. Opprett prosjekt med trinnvis veiledning
Steg 1
Fyll inn som navn, startdato og prosjekttype. Sluttdato anbefales å sette inn når prosjektet faktisk er avsluttet. Velg “Neste”.
Steg 2
Prosjektnummer og visningsalg på prosjektet setter du opp i prosjektinnstillinger. Men du kan fint korrigere i selve prosjektet.
Les mer om prosjektinnstillinger her.
- Prosjektleder: Den som oppretter prosjektet vil automatisk bli satt som prosjektleder.
- Hovedprosjekt: Det nye prosjektet kan knyttes til et eksisterende prosjekt. Da blir dette nye et underprosjekt(tilleggsprosjekt)
- Kategori: Du kan knytt prosjektene dine til kategorier, som f.eks privat-/bedriftskunde
- Prosjektbeskrivelse: Beskrivelse av selve prosjektarbeidet. Beskrivelsen kan kopieres med på faktura.
- Avdeling: Du kan knytte prosjektet til en spesifikk avdeling (avdelingsregnskap må da være aktivert).
Velg “Neste” for steg 3. Ønsker man å gjøre endringer på navn eller startdato kan man velge “Tilbake”.
Endringer kan gjøres i ettertid, evt kan man avbryte trinnene ved å velge “Opprett”.
Steg 3
Legg inn kunde. Du kan også opprette ny kunde ved hjelp av nedtrekksmenyen.
Du kan også opprette nytt leveransested via nedtrekksmenyen.
Steg 4
Her setter du opp kontraktsformen for prosjektet. Skal det være et timepris prosjekt eller et fastprisprosjekt.
- Mva-sats: Satt som standard 25% . Du kan endre mva-innstillingene under "Regnskap">Innstillinger>Mva-satser".
- Kontraktstype: Fastpris - fastpris dekker timer og kostnader ført på prosjektet. Ordrelinjene vil i utgangspunktet ikke være fakturerbare. Markerer du for pristak vil du ikke kunne fakturere over den angitte fastprisen / Timepris - her kan du velge mellom tre typer av timeprismodeller. Ordrelinjer vil være fakturerbare.
Les mer om timeprismodeller her.
Steg 5
I steg 5 “Tilgang” kan du sette opp tilpassede aktiviterer til akkurat dette prosjektet. Marker du utenfor "Tillat timeføring kun..." må du legge inn aktivitene det skal føres timer for. Skal du endre eller legge til aktiveteter kan du gjøre det i fanen "Budsjett" når prosjektet er opprettet.
Du kan også velge hvem som skal få føre timer og kostnader på prosjektet.
Velg deretter “Opprett”.