Hva er en prosjektaktivitet?
I Tripletex har vi to former for aktiviteter ved timeføring: internaktivitet og prosjektaktivitet.
Internaktivitet er aktiviteter som benyttes ved vanlig timeføring og som ikke er koblet til prosjekt eller kunde. Timer ført på internaktivitet vil da være mulig å betale ut på lønn.
Eksempel på internaktiviteter er "Malerarbeid", “Ferie” eller “Sykdom”.
Prosjektaktivitet er aktiviteter som skal føres opp mot prosjekt, altså da arbeid som er fakturerbart og skal også lønnsutbetales på lik linje som internaktiviteter.
Ved timeføring av prosjektaktivitet vil inntekt og/eller kostnad på prosjektet påvirkes. Lær mer om status og resultat på prosjekt her.
Hvordan opprette prosjektaktiviteter?
Prosjektaktiviteter kan opprettes via Timeliste > Innstillinger i hovedmenyen til venstre.
I rubrikken “Prosjektaktiviteter” skal du kunne legge til “Ny rad” og se alle prosjektaktiviteter og hvordan de blir behandlet av systemet.
Prosjektaktiviteter kan slettes ved å klikke på det blå krysset helt på høyre hjørne av raden det gjelder.
Navn
Navn på prosjektaktiviteten, dette navnet vil være synlig ved valg av aktivitet under timeføring.
Nummer
Nummer bestemmer hvilken rekkefølge aktivitetene skal komme i under nedtrekksmenyen ved valg av prosjektaktivitet. Dersom nummerfeltet står tomt vil rekkefølgen følge hvordan prosjektaktiviteten er satt opp under rubrikken “Prosjektaktiviteter”.
Beskrivelse
Beskrivelse vil være for internt bruk, dette vil kun være synlig i Timeliste -> Innstillinger.
Fakturerbar
Fakturerbar bestemmer hvorvidt aktiviteten kan faktureres. Ved et timepris prosjekt så vil fakturerbare aktiviteter bygge opp fakturerbar inntekt på prosjektet.
Timepris
Her kan en sette inn en timepris mal som vil komme opp som standard valg når timepris modellen “Prosjektspesifikke timepriser” velges på prosjektet.
Lurer du på hva en timepris modell er? Klikk her for å finne ut mer.
Inaktiv
Er det tidligere ført timer på en prosjektaktivitet, men som ikke lenger skal brukes kan boksen under "Inaktiv" hukes på. Aktiviteten vil da skjules ved timeføring i Timeliste.
Standardaktivitet for timeføring
Dersom du ønsker at en aktivitet skal dukke opp som et standard valg ved føring av prosjektaktiviteter kan dette defineres her.
Timelisteinnstillinger for prosjektaktivitet
Velg inneværende periode på timestatistikk
Denne funksjonen setter automatisk inneværende periode i timestatistikken. Inneværende periode betyr fra starten av måneden og frem til dagens dato.
Kommentar er påkrevd på prosjektaktivitet
Dersom denne funksjonen er aktivert må ansatte legge inn en kommentar i kommentarfeltet når de fører timer på prosjekaktiviteter.
Kravet om kommentar gjelder ikke om du er administrator i kontoen, eller om du har full tilgang til alle prosjekter.
Hvordan føre på prosjektaktiviteter?
Føring av timer på prosjektaktivitet gjøres via Timeliste -> Timeliste i hovedmenyen til venstre eller via Tripletex appen. Les mer om våre mobilfunksjoner her.
Dersom man ikke velger et prosjekt under kolonnen “Prosjekt” vil kun internaktiviteter dukke opp som valg under kolonnen “Aktivitet”.
For å føre timer på prosjektaktivitet må først prosjektet det gjelder velges, deretter ønsket prosjektaktivitet.
Legg inn antall timer der den ansatte har jobbet på prosjektet på datoene det gjelder.
Ved føring av overtid må timene som er ført opp mot overtid føres på lønnsart og prosjektaktivitet, les mer om hvordan det gjøres her.
I Timeliste > Timeoversikt vil du kunne se en oversikt over samtlige timer ført på prosjektaktivitet for ønsket periode. Ved å klikke på “Flere valg” øverst på siden kan du velge flere filtreringsmuligheter som for eksempel ønsket periode, ansatt eller aktivitet.
Prosjektinnstillinger for timeføring
Under Prosjekt > Innstillinger vil du finne innstillingene som påvirker timeflyten for prosjekter.
Timeflyt betyr hvordan timene som er ført på prosjektet skal håndteres.
Godkjenning av timer til fakturering
Dersom denne funksjonen er aktivert vil det ikke være mulig å sende timer til fakturering med mindre de er godkjent under Timeliste -> Godkjenn timer.
Alle registrerte timer i perioden må godkjennes før fakturering
Dersom denne funksjonen er aktivert må alle timer godkjent under samme periode godkjennes før det er mulig å sende timer til fakturering.
Kun prosjektdeltagere kan registrere informasjon på nye prosjekter
Dersom denne funksjonen er aktivert på et prosjekt, vil det være kun ansatte/kontakter som ligger inne som prosjektdeltager under fanen Detaljer som vil kunne registrere informasjon på prosjektet.
Informasjon vil være føring av timer, ordre/kostnader m.m.
Tillat timeføring kun for prosjektaktiviteter som er knyttet til prosjektet.
Dersom denne funksjonen er aktivert på et prosjekt vil det kun være mulig å føre timer på prosjektaktiviteter som er knyttet til prosjekt under fanen Budsjett -> Aktiviteter.
For å lære mer om prosjektinnstillinger, klikk her.