Den forbedrede ressursplanleggeren er et verktøy der du enkelt kan allokere (fordele) ressurser til prosjekter eller prosjekter til ressurser (ansatte).
- For prosjektleder vil det være lett å se hvilke prosjekter som har allokert tilstrekkelig og riktige ressurser
- For administrator vil det være enkelt å påse at kapasiteten i firmaet er utnyttet
- For ansatte vil det være en fin måte å få oversikt over egne prosjekter/jobber
1. Aktivere ressursplanlegger
- Gå til "Prosjekt>Innstillinger" og velg "Avanserte innstillinger".
- Huk på "Ressursplanlegging" og klikk på "Lagre".
2. Hvordan allokere (fordele) ressurser
- Trykk på pluss-ikonet øverst til høyre eller en av de lyseblå knappene i kalendervisningen med plusstegn for å opprette en jobb der du allokerer prosjekt eller ansatt(e).
2. Velg ønsket ansatt. Klikk på “Legg til ansatt” dersom du ønsker å allokere ressurs til flere ansatte.
3. Velg prosjekt, dersom prosjekt ikke spesifiseres vil du kunne velge internaktiviteter på feltet “Aktivitet”.
4. Velg aktivitet om ønskelig. Legg inn startdato, sluttdato og antall timer per dag med eventuelt en kommentar.
5. Klikk på “Lagre” når du er ferdig.
6. Etter lagring vil det legge seg ønsket antall timer på den ansatte det gjelder i kalendervisningen. Du kan se hvilket prosjekt det er tilknyttet og hvilken aktivitet.
Funksjonalitet
Kopiere ressurser
Ved å klikke på plussknappen inne i kalenderen og dra den over flere dager, kan du føre den samme jobben over flere dager.
Flytte ressurser
Flytt og omrokker på prosjekter ved å dra allokeringen dit du ønsker. Du kan flytte mellom ansatte, dager og prosjekter avhengig av kalendervisningen du står i.
Dra lyseblå boks med plusstegn over flere dager for å allokere samme ressurs over en lengre periode.
Endre kalendervisning
Naviger mellom ansattvisning og prosjektvisning ved å trykke på knappene under datovisningen.
Bytt mellom uke og månedsvisning ved å klikke på "Uke" eller "Måned" ved siden av.
Klikk på “Vis helgedager” for å inkludere lørdag og søndag i visningen.
Ofte stilte spørsmål
Hvorfor vises ansatte som har sluttet i ressursplanleggeren?
Hvem som vises på listen er styrt av tilgangen "Brukeren kan velges av andre brukere som fører timer, reiser og utlegg m.m. i selskapet".
Dersom du ikke ønsker at en ansatt som har sluttet skal vises, må denne tilgangen fjernes under fanen "Brukertilgang" på den ansatte.
Les mer om brukertilganger her