Har du en ansatt som har sluttet og ikke lenger skal ha et aktivt arbeidsforhold? Da må du avslutte arbeidsforholdet og rapportere inn den ansatte som sluttet på a-meldingen.
Når arbeidsforholdet er avsluttet, bør du også fjerne brukertilgangene «Systemtilgang» og «Det kan føres lønn, reiseregninger, utlegg m.m. på bruker». Hvis tilgangene står som aktive, blir du fortsatt fakturert for brukeren. Les mer her.
Slik avslutter du arbeidsforholdet
- Gå til Lønn > Ansatte i hovedmenyen.
- Klikk eller søk på den ansatte det gjelder.
- Velg fanen «Arbeidsforhold».
- Bla ned til seksjonen «Arbeidsforhold».
- Legg inn sluttdato i feltet «Sluttdato» øverst til høyre i seksjonen «Arbeidsforhold». Velg deretter sluttårsak. Merk deg at du kan legge inn sluttdato frem i tid. Les mer om sluttårsaker hos Skatteetaten her.
- Huk av for «Fjern brukerens tilgang til Tripletex etter sluttdato» hvis den ansatte ikke lenger skal ha tilgang.
- Klikk på «Lagre».
Etter at arbeidsforholdet er avsluttet
Når du har registrert sluttdatoen, er det viktig å sende a-meldingen i den samme perioden som sluttdatoen er satt. Hvis du rapporterer sluttdatoen i en annen periode, blir den ansatte synlig i a-meldingsoversikten i opptil 6 måneder etterpå. Les mer om hvordan du sender a-melding her.
Skal du utbetale feriepenger eller sluttoppgjør? Her viser vi deg hvordan du lager en lønnskjøring for en ansatt som har sluttet.
Tips!
Skal den ansatte begynne på nytt senere? Da trenger du ikke å opprette en ny bruker — du kan enkelt legge til et nytt arbeidsforhold på den eksisterende brukeren. Les mer her.
Vil du lære mer?
Slik lager du en lønnskjøring for å utbetale feriepenger til en ansatt som har sluttet
Hvorfor kommer en ansatt som har sluttet med på fakturaen?
Hvorfor ser jeg en ansatt som har sluttet i a-meldingen?
Hvordan unngår jeg å bli fakturert for en bruker som har et avsluttet arbeidsforhold hos oss?