NB. Har du ikke mistet eller blitt frastjålet den gamle mobilen/enheten din, og fortsatt har den tilgjengelig, følg heller denne artikkelen.
Logg inn på autopay.visma.net med brukernavn og passord (e-postadressen som du benytter når du logger inn i Tripletex, men passordet vil være det du opprettet når du satte opp AutoPay i kontoen).
Ikke bruk BankID for innlogging her!
Når du kommer til denne siden kan du naturlig nok ikke skrive inn koden fordi du har mistet mobilen.
Trykk derfor på “Prøv på en annen måte” og deretter “Bruk engangskode”.
Hvis du fortsatt har beredskapskoden fra da du aktiverte totrinnskontrollen, bruk denne. Har du mistet koden kan du sende mail til support@tripletex.no, slik at de kan lage en ny engangskode for deg. Husk å skrive hvilket selskap det gjelder. Ny beredskapskode vil være klar innen et par virkedager.
Skriv inn koden og trykk “Bekreft”.
NB. Har du betalinger som haster, kan du forsøke å aktivere godkjenning med BankID. Se hjelpetekst nederst i artikkel.
Får du ikke godkjent med BankID, må betaling utføres manuelt i nettbank.
Alternativer for beredskapskode
a) "Jeg har permanent mistet tilgang til Authenticator appen". Denne tar deg videre til enkel løsning. Anbefales.
Ved dette valget blir du bedt om å legge et ekstra lag med sikkerhet. Velg "Neste".
Du vil da se en ny QR-kode på skjermen. Tripletex anbefaler bruk av Google Authenticator-appen for dette. Appen har dette ikonet:
Når QR-koden er skannet vil du få en ny linje i appen hvor det skal stå "Visma connect (mailadresse). Trykk så neste på datamaskinen og skriv inn koden fra appen.
Velg "Neste". Er det ikke registrert et mobilnummer på brukeren din, får du mulighet til å legge dette inn ved neste steg.
Merk at dette er valgfritt. Dersom du ikke ønsker, eller allerede har brukt telefonnummeret på annen bruker, fortsett ved å trykke "Neste".
Du vil nå få en ny beredskapskode - ta vare på denne!
Ta gjerne bilde av beredskapskode, men sørg for at bildet lagres adskilt fra telefonen slik at bildet ikke forsvinner med telefonen.
b) “Jeg har midlertidig mistet tilgang til Authenticator appen” tar deg videre til avansert løsning.
Du vil nå bli logget inn og motta en ny beredskapskode - ta vare på denne!
Neste trinn er å trykke på “Jeg har skrevet ned den nye engangs nødkoden”.
Deretter trykk på navnet ditt oppe i høyre hjørne og så på “Mine opplysninger”.
Trykk på “Deaktiver totrinnskontroll” under avsnittet “Pålogging med passord”.
Trykk “Fortsett”. Trykk så “Mistet mobilen” i det nye vinduet.
Skriv inn den nye beredskapskoden du nettopp fikk opp på skjermen og trykk “Fortsett”.
Du vil nå bli sendt tilbake til siden du var på - her trykker du “Aktiver totrinnskontroll”.
Skriv inn passordet (fra AutoPay) ditt og trykk “Fortsett”.
Nå må du gå gjennom stegene for å legge til totrinnskontroll, beskrevet i artikkelen Opprette Bankintegrasjon via AutoPay.
Godkjenn betalinger med BankID
Du kan nå godkjenne betalinger med BankID i Tripletex. Det krever at man har aktivert 2-trinnskontroll på brukeren sin. For å få dette valget må en med full tilgang til betaling aktivere denne innstillingen. Denne innstillingen finner man under” Bank>Innstillinger” og fanen “Betaling”.
Vær oppmerksom på at AutoPay brukeren likevel må ha 2-trinnskontroll aktivert, og minst én betaling må ha vært godkjent med 2-trinnskontroll pluss BankID for at riktig BankID skal være koblet til riktig AutoPay bruker før denne funksjonen kan benyttes.
2-trinnskontroll vil også være aktuelt dersom du har mistet/byttet telefon og ikke har tatt vare på beredskapskoden.
NB. Man må ha aktiv 2-trinnskontroll dersom det skal gjøres endringer i AutoPay. Vi anbefaler derfor å få satt opp ny 2-trinnskontroll så snart som mulig på ny telefon.