Denne artikkelen er et oppslagsverk for vanlige feilmeldinger ved Altinn-innlogging eller innsending av a-melding.
Du vil også finne svar på hvordan du skal løse ulike feilmeldinger.
Les mer om feilmeldinger på a-melding hos Skatteetaten her
Hvordan korrigerer jeg a-melding?
1. Gå til "Lønn>A-melding".
2. Sørg for å velge riktig periode og klikk på "Oppfrisk".
3. Gå til seksjonen "Lønnsbilag".
4. Klikk på a-meldingen som står i blått under kolonnen "Bilag".
Det vil stå enten bilagsnummer i blått eller "Detaljer".
5. Klikk på "Logg inn i Altinn" og logg deg inn i Altinn med brukernavn, passord og engangskode på SMS.
6. Klikk på "Send kanselleringsmelding".
7. Vent et par minutter før du klikker på "Hent returmelding" nederst til høyre.
8. Nå kan du reversere a-melding ved å klikke på "Reverser" nederst til høyre, deretter klikk på "Slett".
Nå har du kansellert feil a-melding og kan opprette ny med oppdatert og korrekt informasjon.
Altinn-innlogging
"Ugyldig fødselsnummer/passord/engangskode"
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Denne feilmeldingen tyder på at det er noe feil ved innloggingen til Altinn, årsaken er som oftest fordi du ikke har et eget Altinn-passord for innlogging via Tripletex.
Du skal ikke benytte MinID eller BankID ved innlogging til Altinn i Tripletex, du må ha et eget Altinn passord.
Hvordan løser jeg dette?
Løsningen er å sette opp et eget Altinn passord. Du kan også benytte samme stegene dersom du ønsker å endre passordet.
“Du har ikke tilgang til å sende skjemaet inn til Altinn på vegne av selskapet. For å fylle ut og sende inn skjemaer trenger man Altinn-rollen “Utfyller/innsender”
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har ikke riktige roller/tilganger i Altinn.
Les mer om roller i Altinn her
- Du kan se dine roller ved å logge inn i Altinn.
- Gå til “Profil” og klikk på seksjonen “Skjemaer og tjenester du har rettighet til”.
Hvordan løser jeg dette?
Ta kontakt med daglig leder, styreleder eller innehaver av selskapet for å tildele deg riktig roller/tilganger.
Du trenger en av disse rollene:
- Utfyller/innsender
- Kontaktperson NUF
Er du regnskapsfører eller revisor, trenger du en av disse rollene:
- Regnskapsfører med signeringsrettighet
- Regnskapsfører uten signeringsrettighet
- Regnskapsfører lønn
- Ansvarlig revisor
- Revisormedarbeider
Har du riktige roller/tilganger i Altinn?
Forsøk å legge inn Tripletex som datasystem i Altinn på nytt, og registrer ny Altinn ID og passord under “Lønn>Innstillinger”, seksjonen “Altinn”.
Les mer om hvordan du registrerer Tripletex som datasystem i Altinn her
Deretter forsøk igjen.
“Altinn ID/passord i Tripletex er ugyldig”
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Feilmeldingen viser til at det er problemer med Altinn ID eller passordet som du har registrert under “Lønn>Innstillinger”, seksjonen “Altinn”.
Hvordan løser jeg dette?
Forsøk å legge inn Tripletex som datasystem i Altinn på nytt, og registrer ny Altinn ID og passord (uten spesialtegn) under “Lønn>Innstillinger”, seksjonen “Altinn”.
Les mer om hvordan du registrerer Tripletex som datasystem i Altinn her
Deretter forsøk igjen.
A-melding - avvik og retningslinjer
MAGNET_EDAG-183 - Avgiftsgrunnlaget er negativt
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har oppgitt sum avgiftsgrunnlag for lønn med et negativt beløp.
Dette kan komme av at du har brukt feil fortegn på beløpet du har oppgitt på sum avgiftsgrunnlag for lønn.
Avgiftsgrunnlaget skal normalt være et positivt beløp.
A-meldingen er altså levert med opplysninger som kan være feil.
Hvordan løser jeg dette?
Beløpet totalt på a-meldingen er rapportert med et negativt beløp.
- Dette ser du ved å gå til "Lønn>A-melding".
- Velg perioden det gjelder og klikk på "Oppfrisk".
- Klikk deg inn på a-meldingen det gjelder.
- Send kanselleringsmelding, hent returmelding, reverser a-meldingen og deretter slett.
- Reverser lønnsbilaget det gjelder og opprett nytt lønnsbilag med korrekt fortegn.
- Opprett og send a-melding.
MAGNET_EDAG-108 - Opplysninger om arbeidsforhold mangler
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Forrige måned ga du opplysninger om et arbeidsforhold du ikke har tatt med i a-meldingen denne måneden.
Flere årsaker til hvorfor du får denne feilmeldingen:
- Det savnes rapportering på arbeidsforhold på den ansatte.
- Det er dobbelt innrapportert arbeidsforhold på den ansatte.
Hvordan løser jeg dette?
Sjekk om du har rapportert inn den ansatte på a-melding for perioden som er oppgitt på feilmeldingen.
- Har du sendt inn a-melding den perioden fra Tripletex må dette sjekkes i Tripletex.
- Har du sendt inn a-melding den perioden fra et annet system må dette sjekkes i det andre systemet.
Har du ikke rapportert inn a-melding på den ansatte den gitte perioden fra Tripletex?
- Gå til "Lønn>A-melding".
- Velg perioden det gjelder og klikk på "Oppfrisk".
- Se på seksjonen "Arbeidsforhold".
- Huk på den ansatte det gjelder i oversikten og klikk på "Send a-melding".
- Klikk på "Hent returmelding".
- Dersom status er "OK" på a-meldingen, så har du nå innrapportert den ansatte riktig.
Har du sendt a-melding på den ansatte fra Tripletex og et annet system?
Du kan ikke rapportere inn arbeidsforhold på a-melding fra to ulike regnskapssystemer. Da vil det dukke opp denne feilmeldingen.
Du må sende kanselleringsmelding og slette a-melding fra et av systemene slik at det kun er innraportert fra et system på den ansatte den gitte perioden.
Er du usikker på om du har rapportert inn dobbelt?
- Bestill en A06 i ods-format, og last ned A07 (avstemmingsinformasjon).
Les mer om hvordan du bestiller en A07 her - Åpne opp dokumentet A07 i Excel eller Sheets.
- Se på fanen "Innsendingsinformasjon" og kolonne "L" som står med navn "Kildesystemer".
Her vil du se hvilket system a-meldingene for perioden er sendt fra. Står det et annet system og Tripletex så har du rapportert inn dobbelt på den ansatte.
MAGNET_EDAG-110 - Startdato for arbeidsforholdet er endret fra forrige rapportering
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har oppgitt en annen startdato på arbeidsforholdet enn startdatoen du rapporterte på a-melding i forrige måned.
Andre årsaker til hvorfor du får denne feilmeldingen:
- Du har oppgitt feil startdato
- Du har endret startdato fordi den ansatte har endret yrke eller stillingsprosent. Startdato skal bare referere til datoen når personen startet i arbeidsforholdet, ikke til endringer i innholdet i jobben
- Arbeidstakeren har jobbet for deg tidligere og du har brukt samme arbeidsforholdsID som forrige gang du ga opplysninger om arbeidstakeren (da har du i tilfelle "overskrevet" forrige startdato og dette må rettes, siden det er snakk om to ulike arbeidsforhold etter hverandre)
Hvordan løser jeg dette?
Sjekk at arbeidsforholdet til den ansatte som er oppgitt i feilmeldingen er identisk registrert i Tripletex som i tidligere system. Er det for eksempel rapportert en startdato på den ansatte 31.03.22, så må dette også registreres som startdato på den ansattes arbeidsforhold i Tripletex.
- Gå til "Selskap>Ansatte" og velg den ansatte det gjelder.
- Gå til fanen "Arbeidsforhold".
- Bla ned til seksjonen "Arbeidsforhold" og korriger dato som står i feltet "Startdato".
- Klikk på "Lagre".
Kanseller a-meldingen og send inn ny med oppdatert informasjon.
MAGNET_EDAG-179 - Inntektsmottaker mangler norsk fødselsnummer/D-nummer
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har brukt internasjonal identifikator på den ansatte for lenge, og Altinn registrerer at den ansatte mangler fødselsnummer eller D-nummer.
Dette kan skyldes av:
- Du har glemt å oppgi D-nummer eller fødselsnummer på arbeidsforholdet til den ansatte
- Den ansatte har ikke mottatt D-nummer eller fødselsnummer enda
Hvordan løser jeg dette?
Er dette feil og den ansatte skal fremdeles rapporteres inn med internasjonal identifikator så trenger du ikke å foreta deg noe mer. Feilmeldingen er en retningslinje fra Altinn, og er mer til informasjon.
Sjekk med den ansatte om de har mottatt fødselsnummer eller D-nummer, og registrerer det på arbeidsforholdet til den ansatte.
Dette gjøres via:
- "Selskap>Ansatte" og klikk på den ansatte det gjelder.
- Gå til fanen "Arbeidsforhold".
- Legg inn fødselsnummer eller D-nummer i seksjonen "Ansattdetaljer".
- Klikk "Lagre".
- Send ny a-melding på kun arbeidsforhold.
Les mer om hvordan du sender a-melding på kun arbeidsforhold her
MAGNET_EDAG-175C - Informasjon for en person som er rapportert med forskjellige fødselsnummer/D-nummer i samme kalendermåned får samlet alt på et nummer
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har oppgitt både fødselsnummer og D-nummer på den ansatte på samme periode.
Dette kan komme av at den ansatte har tidligere hatt et D-nummer og har nå fått fødselsnummer, der du har oppgitt begge numrene i samme a-melding.
Hvordan løser jeg dette?
Du trenger ikke rette, dette er en retningslinje og er kun til informasjon.
Opplysningene du har oppgitt på den ansatte vil bli oppsummert og behandlet som en på neste a-melding.
Ta kontakt med Skatteetaten dersom du er usikker.
MAGNET_EDAG-235-5 - Antall timer per uke for en full stilling er høyere enn tillatt
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har rapportert inn høyere antall timer per uke enn tillatt for en full stilling.
For arbeidstidsordningen "ikkeSkift" skal ikke antall timer for full stilling være høyere enn 168 timer.
Dette kan komme av:
- Du har tastet inn feil antall timer.
- Oppgitt mer enn 168 timer per uke.
- Sendt inn a-melding for to perioder på en a-melding.
Bilagsdato på lønnsbilaget styrer hvilken periode det blir innrapportert for. - Brukt en lønnsart med a-meldingskode "Trekkpliktig kontantytelse - Timelønn" ved et uhell.
Hvordan løser jeg dette?
- Sjekk lønnsbilagene som er rapportert inn på a-melding og hvor mange timer som er oppgitt totalt på den ansatte.
Sjekk også hvilken lønnsart som er benyttet. - Sjekk om lønnsbilag for to ulike perioder ligger på a-melding for en gitt periode. Lønn for for eksempel november rapporteres vanligvis på a-melding for desember.
- Sjekk a-meldingskode på lønnsarten:
-
- Gå til "Lønn>Innstillinger" og gå til fanen "Lønnsarter".
- Klikk deg inn på lønnsartsnummer som står i blått.
- Bla ned til seksjonen " Lønnsinnstillinger".
- Se på feltet "A-meldingskode" for å se hvordan lønnsarten blir rapportert på a-melding.
Les mer om a-meldingskoder hos Skatteetaten her
Ta kontakt med regnskapsfører eller Skatteetaten dersom du er usikker på riktig a-meldingskode.