Hva er a konto?
A konto er en delinnbetaling av en forventet kostnad i en periode. Et annet begrep for a konto er forhåndsfakturering.
Du kan fakturere a konto med eller uten mva. A konto faktureringen føres mot ulik regnskapskonto:
- A konto uten mva føres som standard mot regnskapskonto 2900.
- A konto med mva føres som standard mot regnskapskonto 3000.
Slik a konto fakturerer du med fakturaplan
- Lag prosjektet. Les mer om hvordan du lager et nytt prosjekt her
Har du allerede laget prosjektet? Hopp til neste steg. - Velg fanen «Kontrakt» og bla ned til seksjonen «Fakturaplan».
- Klikk på «Ny rad».
- Fyll ut feltene og klikk på «Lagre».
Vi anbefaler å a konto fakturere i fastpris prosjekt.
Slik a konto fakturerer du direkte i prosjektfakturering
- Gå til Faktura > Prosjektfakturering i hovedmenyen.
- Legg inn beløp under kolonnen «A konto». Se bokstaven A på bildet under for hvor du legger inn beløp.
- Fjern haken for «Inkluder honorar og ordrelinjer» før du godkjenner til fakturering. Se bokstavene B på bildet under for hakene du skal fjerne.
A konto på timeprisprosjekt
Slik sluttfakturerer du etter a konto-fakturering
Har du et fastprisprosjekt på 100 000,- og har fakturert 50 000,- a konto? Systemet foreslår et sluttbeløp å fakturere basert på hva som er a konto fakturert. I dette tilfellet er sluttbeløpet 50 000.
Har du a kontofakturert hele fastpris beløpet på 100 000,-? Systemet foreslår en nullfaktura for at posteringene skal bli korrekt. Nullfakturaen posterer inntekten ikke bare i regnskapet, men også i prosjektregnskapet.
Har du for eksempel a kontofakturert 50 000,- samt fakturert 50 000,- honorar? Dette slås i prinsippet sammen og tilsvarer fastprisbeløpet til 100 000,-. Systemet foreslår likevel en nullfaktura for å postere hele fastprisbeløpet som inntekt på prosjektet.
A konto fakturering uten mva
Fakturerer du a konto uten mva? Du står igjen med mva-beløpet når du oppretter en nullfaktura som kan faktureres ut til kunden:
A konto fakturering med mva
Slik aktiverer du for fakturering for a konto med mva:
- Gå til Faktura > Innstillinger i hovedmenyen.
- Velg fanen «Fakturaoppsett».
- Bla ned til seksjonen «Prosjektfakturamal».
- Huk på «Fakturer a konto med mva».
- Klikk på «Lagre».
Har du fakturert a konto med mva? Sluttfaktura blir 0,-. Sluttfaktura kan da se slik ut:
Jeg har fakturert a konto, og nå får jeg ikke avsluttet prosjektet
Når du fakturerer a konto er det viktig at a kontosaldoen er 0 før prosjektet avsluttes. A konto behandles ulikt i regnskapet i forhold til inntektsføringen av honorar og ordrelinjer.
Har du fakturert kunden? Opprett en nullfaktura.
Eksempel
Hvis a konto-saldoen er - 10 000, kan du fakturere 10 000 som a konto og 10 000 som honorar. Du flytter altså inntekten fra a konto til honorar. Beløp å betale er 0 gitt at a konto beløpet har samme mva-sats som honoraret. Hvis a konto beløpet og honoraret har forskjellig mva-sats, så må kunden betale mva-beløpet.
Skriv inn honoraret som skal faktureres når du godkjenner et prosjekt til fakturering.
Hvorfor vises ikke a kontofakturert honorar som inntekt på prosjektet?
Når du fakturerer honorar som a konto fremkommer ikke dette som inntekt på prosjektet før det overføres til honorar. Det vises som en negativ reserve på prosjektdashbordet (status).
A konto blir balanseført og blir deretter inntektsført først når prosjektet er sluttfakturert.