Hva er OCR fra Nets?
OCR er en tjeneste fra Nets (tidligere BBS) som gir mulighet for KID-nummer på faktura. Tjenesten er integrert med Tripletex, og gjør at du slipper mye av det manuelle arbeidet forbundet med betalingsoppfølgingen. Fakturaoversikten oppdateres automatisk etterhvert som utestående fakturaer blir betalt.
OCR via Nets er bankuavhengig, men støttes ikke av enkelte banker som kun henvender seg til privatmarkedet, for eksempel Skandiabanken.
1. Opprett avtale med Nets
Før du kan benytte deg av tjenesten i Tripletex må du inngå en avtale med Nets.
DNB eller Sparebank 1: Ikke benytt skjema under, bestill OCR via Nets i nettbank.
Opprett avtale med Nets slik:
- Fyll ut skjema og send det til banken din. Alle gule felt må fylles ut.
Skjemaet finner du her - Skriv ut avtalen i to eksemplar.
- Signer og send til banken.
2. Send avtalen til oss
Etter ca. to uker mottar du en e-post med avtale ID.
- Send oss avtalen på e-post eller chat.
- Vi aktiverer avtalen i Tripletex.
3. Aktiver OCR via Nets
Aktiver OCR via Nets på følgende måte:
- Gå til "Selskap>Selskapsinformasjon".
- Klikk på "Bestill" på boksen "OCR via Nets".
Ofte stilte spørsmål
Jeg har en OCR-avtale i Tripletex, men nå har jeg byttet bank og fått nytt kontonummer. Hva gjør jeg?
Den enkleste måten er følgende:
- Bestill ny OCR-avtale hos den nye banken.
- Fyll ut og send inn skjema som beskrevet i artikkelen.
- Når du mottar ny e-post med avtale ID, send det til oss via en e-post eller åpne opp en chat med oss.
- Vi registrerer avtalen i Tripletex.
Ønsker du å beholde OCR-avtalen du har fra før?
Endre kontonummer i avtalen.
Dette gjøres slik:
- Ta kontakt med banken din.
- Når kontonummeret er endret, så tar du kontakt med på e-post eller chat slik at vi registrerer endringen.
Kundene mine får melding om feil KID ved betaling i nettbank. Hvorfor skjer dette?
Dette skyldes at det er feil oppsett i OCR-avtalen. Tripletex støtter opp Modulus 10 og 7, 10 og 13 siffer KID på OCR-avtale.
Ta kontakt med banken for å sjekke oppsettet og korrigere.