Slik oppretter du en ny betalingsform (betalingstype):
- Gå til Regnskap > Innstillinger i hovedmenyen.
- Velg fanen «Betalingstyper».
- Ønsker du å registrere ny betalingsform på inngående faktura? Se på seksjonen «Utbetaling».
Ønsker du å registrere ny betalingsform på utgående faktura? Se på seksjonen «Innbetaling». - Klikk på «Ny rad».
- Se forklaring på hvordan du fyller ut de ulike kolonnene under.
- Klikk deretter på «Lagre» for å fullføre opprettelsen av betalingsformen.
Forklaring på de ulike kolonnene
Kolonne | Forklaring |
Beskrivelse* |
Legg inn navn på betalingstypen her. Navnet er synlig i nedtrekksmenyen når du velger hvordan du ønsker å registrere betaling. Dette er et obligatorisk felt. |
Regnskapskonto* |
Velg hvilken regnskapskonto eller reskontro betalingen skal gå opp mot i regnskapet. Dette er et obligatorisk felt. |
Vis i "Registrer leverandørfaktura" | Gjør betalingstypen synlig i nedtrekksmenyen for registrering av betaling på leverandørfaktura (inngående faktura). |
Vis som valg på mva-meldinger | Gjør betalingstypen synlig i nedtrekksmenyen ved registrering av betaling på mva-melding. |
Vis som valg ved lønnsutbetalinger | Gjør betalingstypen synlig i nedtrekksmenyen ved registrering av betaling på lønnskjøring. |
Vis som valg på skatt/arbeidsgiveravgift | Gjør betalingstypen synlig i nedtrekksmenyen ved registrering av betaling på skatt/arbeidsgiveravgift. |
Krever eget bilag | Skrur du på denne innstillingen, opprettes det et eget betalingsbilag når du bruker denne betalingsformen |
Sekvens |
Velg hvilken rekkefølge betalingstypen skal legge seg som i nedtrekksmenyen. Eksempel: |
Inaktiv |
Regnskapskonto er ikke i bruk lenger, men har vært brukt tidligere. |