En betalingstype definerer hvordan en betaling skal bokføres i Tripletex.
Betalingstyper kan registreres opp mot en regnskapskonto eller en reskontro (kunde eller leverandør).
Innstillingene for betalingstyper vil du finne under Regnskap -> Innstillinger -> Mer -> Betalingstyper.
Ser du ikke valget "Innstillinger" under Regnskap? Ta kontakt med din brukeradministrator for å få tilgang.
Her vil du finne innstillingene for å definere betalingstyper for utbetalinger og innbetalinger.
Betalingstyper for "Utbetalinger" brukes når du registrerer betaling på en inngående faktura.
Betalingstyper for "Innbetalinger" brukes når du registrerer betaling på en utgående faktura.
Betalingstype “Nettbank” er en manuell betalingsform og blir benyttet for å definere en betaling som er utført manuelt i nettbanken.
En manuell betalingsform er en betalingstype som ikke er koblet opp mot banken via bankintegrasjon.
Betalingstyper med bankintegrasjon
Når du har satt opp bankintegrasjon Mini eller via Autopay og opprettet en bankavtale, så vil det automatisk bli opprettet en betalingstype opp mot den kontoen.
OBS! Dersom du har definert en konto som skattetrekkskonto under Bank -> Innstillinger -> Betaling så vil den ikke være mulig å velge som betalingstype.
Skattetrekkskonto benyttes kun ved betaling av skatt/arbeidsgiveravgift via Lønn -> Betaling av skatt.
I eksempelbilde over viser vi hvordan en betalingsform opp mot bankintegrasjon ser ut.
Forskjellen mellom det og manuelle betalingsformer (betalingsformer som ikke er koblet til bankintegrasjon) er at både beskrivelsesfeltet og regnskapskonto feltet er låst for endring, samt at det er et valg under “Standard betalingsform”.
Benytter du deg av for eksempel betalingstype “Autopay Betalingsform” ved registrering av betaling på inngående faktura, så vil betalingen legge seg til godkjenning under Bank -> Betalinger der du kan godkjenne betalingen slik at det sendes til banken.
Lurer du på hvordan du registrerer betaling på inngående faktura? Lær mer om hvordan her.