Hva er periodisering?
Å periodisere betyr å bokføre kostnader og inntekter i den regnskapsmessige perioden de tilhører. Det betyr at du kan flytte kostnader til den måneden du faktisk har utgiften.
Et eksempel på periodisering kan være en lisens som varer i ett år, og som du betaler for i staren av året. Da kan du fordele kostnaden over 12 måneder, slik at du i regnskapet har periodisert kostnaden på de månedene det gjelder.
Avansert bilag må periodiseres manuelt. Les mer her.
Vi anbefaler å periodisere med leverandørfaktura. Periodisering kan du gjøre med både enkel og detaljert føring av leverandørfaktura (inngående faktura).
Slik gjør du det:
- Lag en ny leverandørfaktura eller klikk deg inn på en eksisterende leverandørfaktura.
Les mer om hvordan du lager en ny leverandørfaktura her - Bla ned til seksjonen «Kostnader» (enkel føring) eller seksjonen «Ordrelinjer» (detaljert føring).
- Klikk «Visningsvalg» (enkel føring) eller på -ikonet for å få opp visningsvalg (detaljert føring).
- Huk av for «Periodisering» og klikk på «OK» for å gå tilbake til bilaget. Tripletex husker dette visningsvalget neste gang du velger leverandøren.
- Fyll ut kostnadsbærer og balansekonto relatert til det du skal periodisere. Se eksempel under.
Her er et eksempel:
Dette er kun et eksempel og ikke en fasit. Eksempelet viser føring av en faktura på 3 måneders husleie. Fakturadato er 9. januar.
- Velg hvor mange perioder kostnadene skal fordeles på. Startperioden foreslås basert på fakturadato. Du kan også sette startperiode bakover eller fremover i tid
- «Perioder» er antall måneder fakturabeløpet skal fordeles over. I dette tilfellet er det husleie for tre måneder/perioder.
I seksjonen «Betaling» velger du hvordan du ønsker å dele opp utbetalingen av fakturaen. Med bankintegrasjon via Autopay legger du fordelingen av fakturabeløpet til utbetaling på ulike datoer.
I eksempelet er kostnadene fordelt med 1/3 på de 3 månedene valgt i eksempelet. Bilaget med periodisering kan se slik ut:
Har du noen problemer?