Før du avslutter regnskapet, er det lurt å avstemme alle viktige regnskapskonti i balansen.
Balanse
Alle vesentlige kontoer fra 1000 til 2999 bør avstemmes og dokumenteres. Hvis du har et enkelt regnskap, kan du overføre til 2050. Ved å se på rapporten kan du oppdage eventuelle feilføringer. For eksempel kan det være et kjøp på 15 000 kr som er bokført på en konto for anleggsmidler (balansen), men som kanskje heller burde vært ført på kostnadskontoen.
Resultat
Her er det også viktig å gå gjennom alle kontoene. Du har ansvar for å sørge for at saldoen på hver konto er korrekt.
I denne rapporten kan du se driftskostnader og driftsinntekter.
Det kan være lurt å sammenligne med fjoråret, selv om det kan være forandringer fra år til år.
Bank
Vi anbefaler å avstemme banken hver måned. Dette gjør at arbeidet ved årsslutt blir lettere, og du får en god oversikt gjennom året. Resultatet blir også mer nøyaktig, siden de fleste transaksjoner går gjennom banken. Du får en bedre oversikt på Tripletex-tavlen.
Bankavstemming
Sjekk at inngående og utgående saldo stemmer med tallene fra kontoutskriften fra banken og er lik det som er i regnskapet.
- Stemmer saldoen i regnskapet med kontoutskrift i banken? Da har du avstemt, og saldoen stemmer.
- Stemmer ikke inngående saldo? Da kan det være en feilføring fra forrige eller tidligere måneder.
- Stemmer ikke utgående saldo for måneden, men kun inngående? Da må du gå gjennom alle føringene i regnskapet og sjekke om alle inn- og utbetalinger stemmer med fasiten fra banken.
Se videoen under hvis du ønsker en rask innføring i bankavstemming i forbindelse med årsoppgjøret.
Trykk her hvis du vil lese mer om hvordan automatisk bankavstemming fungerer i Tripletex.
Gå til Bank > Bankavstemming > Manuell hvis du skal foreta en manuell bankavstemming.
Her vil du se inngående saldo, samt alle beløp ut og inn av bank som er bokført i regnskapet. Sammenlign inngående og utgående saldo med kontoutskriften fra banken. Korriger om nødvendig.
Les mer om manuell bankavstemming her.
Feilregistrert på konto
Har du vært uheldig og registrert innbetalinger manuelt fra kunder mot feil regnskapskonto, kanskje før du satte i gang med bankintegrasjon?
Gå til Regnskap > Hovedbok, angi perioden det gjelder og filtrer på regnskapskonto. Marker raden med det aktuelle beløpet og trykk «Endre valgte posteringer», og velg korrekt regnskapskonto.
Avstemming av lån
Det er viktig å avstemme eventuell nedbetaling på lån. Når du nedbetaler et lån, består dette vanligvis av avdrag, renter og omkostninger.
Når betalinger på lån er bokført, må avdrag og renter føres hver for seg eller avstemmes på slutten av året. Dette sikrer at ny skyldig saldo på lånet stemmer med årsoppgave eller kontoutskrift fra långiver, og at renter stemmer med den samme årsoppgaven/kontoutskriften.
Hvis du er usikker på hvordan du skal føre lån med renter og omkostninger, ta kontakt med en regnskapsfører.
Reskontro
Utgående fakturaer
Har du en eller flere ubetalte fakturaer per 31.12? Er noen av disse gamle og purret, og du ikke får inn penger? Da kan det være grunnlag for å tapsføre disse i regnskapet ditt.
Gå gjennom kundereskontro - du kan gjerne bruke «Fakturaoversikt» for å se hva som er utestående. Men dobbeltsjekk gjerne mot kontoutskriften, noen kan være betalt.
Hvis du vurderer at det er tap på kundefordringer per 31.12, må du føre avansert bilag for dette. Husk at det er noen krav som må være oppfylt før du kan føre det som tap.
Tips: Du kan avstemme kundereskontro/fakturaoversikt opp mot balanserapporten.
Leverandørfaktura
Finnes det ubetalte leverandørfakturaer per 31.12? Er det noen av disse du ikke kommer til å betale hele eller deler av, for eksempel på grunn av en tvist med leverandøren?
Fra leverandørreskontro kan du se hvilke leverandører/fakturaer som står ubetalt eller delvis betalt. Her kan det være smart å sortere oversikten på bilagsnummer (da vil du se eventuelle utbetalinger som er ført på en faktura).
Kontroller hvilke fakturaer som er ubetalte. Er det noen av disse du ikke skal betale helt eller delvis, sørg for at du mottar kreditnota fra aktuell leverandør.
Tips: Du kan avstemme leverandøroversikten opp mot balanserapporten. Sjekk at det er korrekt beløp i begge rapporter.
Lønn
Det er også viktig å avstemme lønnsmodulen hvis du har aktivert denne.
I Tripletex er konto 2910 standard «Gjeld til ansatte og eiere». Dette er kontoen som lønnen utbetales fra. Ideelt sett skal denne kontoen være i null per 31.12.
I noen tilfeller kan det imidlertid hende at kontoen ikke står i null. Det kan også være utbetalte forskudd som ikke er avregnet og trukket fra tidligere lønnsutbetalinger, samt trukne forskudd som ikke er bokført i regnskapet. Det er viktig å avstemme denne kontoen, så alle utbetalinger er rapportert på riktig måte.
Det er to andre kontoer som også må avstemmes: 2600 Forskuddstrekk og 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift. Disse pleier ikke å være i null.
Disse kontoene vil nok ikke være i null per 31.12, da fristen for å betale termin 6. ikke kommer før etter årsskiftet, og forfaller i januar.
Basert på hva du har kjørt av lønn og rapportert inn via a-meldingen til Altinn, vil du få grunnlaget for forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift.
Helt nederst i terminoppgaven vil du se forfallsdato, beløp, konto og KID-nummer for betaling av skatt og arbeidsgiveravgift.
Det kan være lurt å sammenligne tallene i balanserapporten med tallene i terminoppgaven.
Du kan for eksempel se på Lønnsrapport - ansatte for å sjekke hva som er rapportert inn på 5000-serien, som du eventuelt kan sammenligne med en A07 rapport fra Altinn. Her kan du da dobbeltsjekke at alt er rapportert inn i forhold til det som ligger i regnskapet. Der vil du også se forskuddsskatt og arbeidsgiveravgift blant annet.
MVA
Nå er tiden inne for å avstemme mva. Det som er fint er at Tripletex hjelper deg med å kontrollere grunnlaget.
Sjekk at grunnlaget er 25% osv., at innførselsmva er med og går +/-.
Oppgjørskonto for merverdiavgift er 2740. Avstem denne mot mva-meldingen nov-des. 2022.
Grunnlaget for mva-meldingen kan tas ut gjennom «Last ned» funksjonen. Denne funksjonen finner du i ikonet med pil som peker ned øverst til høyre.
Du kan også ta ut balanserapporten for å få en oversikt over balansekontoene.
Her ser vi at oppgjørskontoen 2740 har et beløp som skal betales eller mottas, men ikke før i 2023.
Når mva er avstemt, skal det ikke være noen summer på 2710. Det vil si at saldoene her blir overført til 2740.
Periodisering
Hva er periodisering?
Periodisering handler om å bokføre kostnader og inntekter i den perioden de tilhører. Dette gir et mest mulig korrekt økonomisk bilde av resultatet.
* Inntekter bokføres i perioden de er opptjent.
* Kostnader bokføres i perioden de er påløpt.
Et eksempel kan være at du mottar husleie som gjelder for flere måneder/perioder. Da vil du kanskje at kostnadene skal fordeles over flere perioder/måneder.
Tripletex har en enkel måte å periodisere en leverandørfaktura på. En faktura for husleie over 3 måneder kan føres slik:
Selve bilaget vil da se slik ut:
Det vil automatisk bli bokført mot kostnadskonto etter hvert som periodene kommer som kostnaden skal fordele seg på.
Periodiseringen gir et mer realistisk og riktig bilde av kostnadene på denne måten. Det er også obligatorisk å periodisere vesentlige poster i regnskapet.
Har du fakturert i begynnelsen av januar for varer og tjenester levert i desember, så skal disse føres som påløpt inntekt. Vesentlige poster skal periodiseres til riktig inntektsår. Dette kan også være viktig for å få et så riktig resultat som mulig, og dermed et riktig grunnlag å betale skatt av.
Tripletex kan ikke hjelpe deg med svar om regnskapsføring i ditt selskap. Veiledningen og eksemplene du finner her baserer seg på generelle eksempler i årsoppgjørsmodulen, og det vil kunne være andre regler som gjelder for ditt selskap. Trenger du hjelp med regnskapet kan du ta kontakt med en av de dyktige regnskapspartnerne våre. Her finner du regnskapskontorer som tilbyr rådgiving på timesbasis.