Her finner du de vanligste feilmeldingene du får ved kunde/leverandørimport og hvordan du løser dem.
Velg feilmeldingen du får opp for å lese mer.
E-postadresse: Ugyldig format.
E-postadresse for fakturaer/purringer: Ugyldig format.
Hvorfor får jeg opp denne feilmeldingen?
Du har lagt inn for mange punktum eller brukt komma der punktum skal være under kolonnen «E-post».
Hvordan løser jeg det?
- Gå inn i filen din.
- Sjekk kolonnen «E-post» og se på hvordan e-postadressen er registrert. Feilmeldingen viser til hvilken kolonne og linje dette gjelder.
- Korriger e-post i kolonnen «E-post» og prøv å importere på nytt.
Eksempel
I feilmeldingen over vises det til linje 3 og TESTKUNDE 1 i Excel i dokumentet jeg prøver å importere inn. Jeg sjekker dette i Excel-filen, og ser at jeg har skrevet «..no» i stedet for «.no». Jeg korrigerer denne feilen, og nå får jeg importert uten å få feilmelding.
Organisasjonsnummer: Organisasjonsnummeret må ha 9 siffer og kan ikke
inneholde skilletegn.
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har inkludert bokstaver eller skrevet et organisasjonsnummer som har mer/mindre enn 9 siffer.
Hvordan løser jeg det?
Feilmeldingen viser til kolonnen og linjen feilmeldingen kommer av.
Slik løser du det:
- Åpne opp dokumentet du ønsker å importere.
- Finn frem til riktig linje og kolonne.
- Fjern «MVA» eller «NO» foran/bak organisasjonsnummeret, og sørg for at organisasjonsnummeret har 9 sifre.
- Prøv å importere på nytt.
Skal du importere en utenlandsk kunde eller leverandør?
For å importere en kunde eller leverandør med et utenlandsk organisasjonsnummer, må du ta vekk organisasjonsnummeret fra importen, og deretter legge inn dette på kunde-/leverandørkortet manuelt etterpå. Les mer om dette her.
Bankkontonummer: Kontonummeret må ha 11 siffer og kan ikke inneholde skilletegn
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du har inkludert bokstaver eller brukt mer/mindre enn 11 siffer på kolonnen «Bankkontonummer»
Hvordan løser jeg det?
Feilmeldingen viser til kolonnen og linjen feilmeldingen kommer av.
Slik løser du det:
- Åpne opp dokumentet du vil importere.
- Finn frem til riktig linje og kolonne.
- Fjern bokstaver, og sørg for at du har 11 siffer i kontonummeret.
- Forsøk å importere på nytt.
Leverandørnummer: Numrene må være forskjellige.
Kundenummer: Numrene må være forskjellige
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du prøver å importere på en kunde/leverandørnummer som har blitt opprettet/importert tidligere. Dette kan skje hvis du importerer kunder og leverandører separat.
Hvordan løser jeg det?
Importerte kunder/leverandører kan slettes såfremt de ikke er brukt.
Slik sletter du kunder/leverandører:
- Gå til Kunde > Kunde/leverandører i hovedmenyen.
- Huk på importerte kunder/leverandører.
- Klikk på de tre prikkene øverst til høyre.
- Velg «Slett».
- Deretter importerer du kunder og leverandører samtidig i en Excel-fil.
Ønsker du ikke å gjøre dette?
Endre på kunde/leverandørnummeret i Tripletex. Dette gjør du slik:
- Gå til Kunde > Kunde/leverandører i hovedmenyen.
- Klikk deg inn på kunden/leverandøren det gjelder.
- Se på seksjonen «Kunde-/leverandørdetaljer» og endre feltet «Kundenummer» eller «Leverandørnummer» der.
- Klikk på «Lagre».
Dette må gjøres per kunde/leverandør.
En feil har oppstått
Hvorfor får jeg denne feilmeldingen?
Du prøver å importere en fil med mer enn 12 000 kunder/leverandører samtidig.
Hvordan løser jeg det?
Sjekk hvor mange kunder/leverandører du prøver å importere inn. Er det for eksempel 20 000? Prøv å dele filen i to deler med 10 000 kunder/leverandører per fil.
Tripletex støtter ikke import av excel-filer med flere enn 12 000 kunder/leverandører samtidig.