Åpningsbalanse
Du kan importere følgende i åpningsbalanse:
- Hovedbok
- Åpne poster fra kunder, leverandører og ansatte
Slik importerer du inn åpningsbalanse:
- Gå til “Regnskap>Åpningsbalanse” i hovedmenyen.
- Velg dato du startet med Tripletex under feltet “Startdato”.
- Klikk på “Import” nederst til høyre, og se på eksempelfilene for import under seksjonen “Eksempelfiler”.
- Ved import av åpne poster på kunder, leverandører og ansatte, må du sørge for å ha opprettet kundekort, leverandørkort og ansattkort i Tripletex før import.
Importerer du en åpningsbalanse midt i året anbefaler vi at du bruker Tripletex sine standard inntektskontoer. Disse finner du slik:
- Gå til “Regnskap>Kontoplan” i hovedmenyen.
- Bla ned til 3xxx-serien.
Er det saldo på en inntektskonto som avviker fra Tripletex standard kontoplan, må den/de opprettes på forhånd med korrekt mva-kode. Du kan da opprette kopi av en eksisterende inntektskonto.
Importer med kostnadsbærere
Systemet bruker nummeret på kostnadsbæreren, for eksempel avdeling, for å hente opp ønsket kostnadsbærer. Legger du inn en avdelingsnummer i importen som ikke finnes? Systemet oppretter en ny avdeling hvis du i tillegg har fylt inn avdelingsnavn. Det samme gjelder for:
- ansatte (fornavn og etternavn)
- prosjekt (startdato og navn)
- produkt (navn)
Legger du ikke inn avdelingsnummer, blir ikke åpningsbalansen fordelt på avdelinger.
Ønsker du kostnadsbærer for prosjekter, uten å ha fylt ut startdato, men tatt med annen informasjon som er relevant for prosjektet? Da settes dato på åpningsbalansen som startdato for prosjektet.
Er selskapet ikke mva-registrert?
Produkter får mva-kode 6 ved import.
Er selskapet mva-registrert eller søker opptak?
Produktene får mva-kode 3 ved import.
Valuta
Rader med valuta blir satt til enten selskapets valuta eller de som er valgt i importfilen. Dette gjelder for produkter og prosjekter. Du kan endre dette i ettertid.
Åpne poster på kunder, leverandører og ansatte
For å kunne importere åpne poster på kunder, leverandører eller ansatte så må du importere/opprette først kundene, leverandørene og de ansatte, slik at de finnes i systemet først.
Dersom det skulle være nødvendig med mer funksjonalitet knyttet til de åpne kundefordringene, kan du gjøre en fakturaimport før åpningsbalansen opprettes. Hvis du enten eller i tillegg ønsker å bruke direkte betaling av åpne leverandørposter, kan du føre den/disse via "Bilag>Bilagsmottak" eller via "Bilag>Nytt bilag" og velge "Enkel føring".
Les mer om enkel føring av leverandørfaktura her
Du får da mulighet til å benytte bankintegrasjon om du har dette i Tripletex kontoen.
Les mer om bankintegrasjon via Autopay her
Velg betalingsformen i det du lagrer bilaget. Dette må gjøres før du oppretter åpningsbalansen. Etter oppretter åpningsbalane vil bilaget være låst for endringer.
Historisk balanse
Den historiske balansen opprettes etter at åpningsbalansen er opprettet. Igjen – det er viktig å følge eksempelfilene som du finner på siden.
Det er utgående saldo per måned som skal registreres og ikke bevegelsene.