CSV står for comma-separated values og er en kommaseparert fil. Dette er altså en fil i simpel tekstformat der data blir lagret i tabell med komma mellom hvert informasjonselement.
Fordelen med CSV-filer er at dette er filtyper som støttes av mange programmer og er enkle å bruke. Du kan lage en CSV-fil ved hjelp av et regnearkprogram, som Excel eller Google Sheets, for å gjøre tabellen om til en CSV-fil.
CSV-fil støttes ved import av for eksempel faktura, bilag eller lønn i Tripletex.
Her beskriver vi hvordan du lager en CSV-fil og tar utgangspunkt i bilagsimport ved bruk av Excel.
1. Opprette Excel-fil
- Åpne Excel med dokument som du ønsker å gjøre om til CSV.
- Marker kolonnen der det står GBAT10.
- Velg fanen «Data».
- Velg «Tekst til kolonne».
5. Velg «Skilletegn».
6. Velg «Semikolon» og klikk på «Fullfør».
7. Semikolon på feltene er nå fjernet og et hvert informasjonselement er flyttet til hver sin egen kolonne.
2. Eksporter til CSV-fil
1. Velg fanen «Fil» øverst til venstre.
2. Klikk på «Eksporter».
3. Klikk på «Endre filtype» og velg «CSV (semikolondelt) (*.csv)».
4. Klikk på «Lagre som» og velg hvor du ønsker å lagre filen. Filen er nå lagret som en CSV-fil og kan importeres inn i systemet.