Gå til "Faktura>Ordreoversikt" for å finne ordreoversikten.
Ordreoversikten er fin å bruke for å finne igjen påbegynte fakturaer, men du har også mer funksjonalitet som mulighet for filtrering og masseendring av ordre.
Her går vi gjennom hva du kan gjøre via ordreoversikten for å forenkle hverdagen din:
Hvordan bruke filtreringsmeny
Øverst på siden har du ulike filtreringsmuligheter under “Flere valg”. Dette kalles for "Filtreringsmeny".
Hva kan jeg gjøre under filtreringsmenyen?
Du kan for eksempel sortere på ordredato i stedet for ordrenummer. Har du kategorisert kundene dine ut i fra ulike kriterier? Så kan du få frem ordre basert på en eller flere av disse.
Les mer om kundekategori her
Standard i oversikten vil du se “Åpne ordrer”. Klikk på "Periode" for å se både åpne og lukkede ordre (ferdig fakturerte ordre). Du vil få tilgang til en kalenderfunksjon for å kunne sortere på dato, måned år, etc.
Masseendring av ordre
Klikk på de tre prikkene øverst til høyre for å se flere valg du kan gjøre.
Huk på flere ordre samtidig og klikk på "Endre" for å endre:
- Kunde
- Kontaktperson
- Attn.
- Kopiere e-post adresse for fakturadetaljene (dersom det er gjort endringer på kundekortet etter at ordren er opprettet),
- Kopiere fakturaforfall
- Kopiere fast kommentar fra fakturainnstillinger
Du kan også massegodkjenne abonnementer (repeterende fakturaer), avgodkjenne, oppdatere priser på abonnementer, avslutte ordre, slette, skrive ut pakksedler, plukklister eller ordrebekreftelse. Du kan også velge å endre valgt abonnement.
Bruk Flere valg-funksjonen for å masseendre dine ordre.
Forhåndsvise ordre
Ved hver ordre vil du se ikonet for forhåndsvisning. Via øyet etter ordrenummer kan du se en forhåndsvisning av selve ordren, og øyet mellom status og valuta, viser forhåndsvisning av faktura.
Dialogbokser
Videre kan du klikke deg direkte inn på en ordre om du har behov for å gjøre endringer eller tillegg før du fakturerer. Deretter markere ordren og velge “Fakturering”. Er alt i orden får du opp følgende dialogboks når du velger å fakturere en ordre.
Dialogboks ved manglende ordrelinjer, ikke godkjent abonnementsfaktura eller feil ved en eller flere ordre (samlefaktura)
Ved f.eks manglende ordrelinjer i en ordre, ikke godkjent abonnementsfaktura, eller “feil” ved en eller flere ordre i forbindelse med samlefaktura, får du varsler i dialogboksen.
Eksempel på varsel ved mangler i forbindelse med samlefaktura.
Ved samlefaktura må ordren det gjelder fjernes fra markeringen ved å gå tilbake til ordreoversikten, korriger og deretter velg fakturering.
Ved markering av flere ordre som ikke er relatert til samlefaktura, får du opp følgende dialogboks. Ved eventuelt feil og mangler markeres det her også med rød informasjonsknapp.
Ordre med feil eller mangler krysses vekk i dialogboksen og du kan fortsette faktureringen. Når faktureringen av de valgte ordrene er ferdig, vil du i oversikten se antall sendte faktura, samt fakturanummer til og fra.