Gå til Faktura > Ordreoversikt for å finne en praktisk oversikt over alle dine ordre. Denne oversikten er spesielt nyttig for å finne påbegynte fakturaer og gir deg flere funksjoner som filtrering og masseendring av ordre.
Her går vi gjennom hva du kan gjøre gjennom ordreoversikten for å forenkle hverdagen:
Hvordan bruke filtreringsmeny
På toppen av siden finner du ulike filtreringsalternativer under «Flere valg». Dette gir deg muligheten til å sortere og finne de ordrene du trenger raskt.
Hva kan jeg gjøre under filtreringsmenyen?
Du kan for eksempel sortere på ordredato i stedet for ordrenummer. Har du kategorisert kundene dine ut ifra ulike kriterier? Da kan du få frem ordre basert på en eller flere av disse.
Les mer om kundekategori her.
Som standard i oversikten vil du se «Åpne ordrer». Klikk på «Periode» for å se både åpne og ordre som er avsluttet (ferdig fakturerte ordre). Du vil få tilgang til en kalenderfunksjon for å kunne sortere på dato, måned og år.
Masseendring av ordre
Klikk på de tre prikkene øverst til høyre og deretter velg «Endre» for å gjøre masseendringer. Du kan markere flere ordre samtidig og endre detaljer som kunde, kontaktperson, eller kopi av fakturadetaljer.
Forhåndsvise ordre
Ved hver ordre ser du et øye-ikon som gir deg en rask forhåndsvisning, enten av ordren selv eller av fakturaen som hører til.
Dialogbokser
Du kan også klikke deg direkte inn på en ordre om du har behov for å gjøre endringer eller tillegg før du fakturerer. Deretter kan du markere ordren i ordreoversikten og velge «Fakturering». Er alt i orden får du opp følgende dialogboks når du velger å fakturere en ordre.
Dialogboks ved manglende ordrelinjer, ikke godkjent abonnementsfaktura eller feil ved en eller flere ordre (samlefaktura)
Hvis det er f.eks. manglende ordrelinjer i en ordre, ikke godkjent abonnementsfaktura, eller «feil» ved en eller flere ordre i forbindelse med samlefaktura, får du varsler i dialogboksen.
For en samlefaktura, må du fjerne den aktuelle ordren fra markeringen. Gå tilbake til ordreoversikten, korriger ordren, og velg deretter «Send faktura».
Når du markerer flere ordre som ikke er relatert til en samlefaktura, dukker det opp en dialogboks. Hvis det er feil eller mangler, vil dette bli vist med en rød informasjonsknapp.
Ordre med feil eller mangler krysses vekk i dialogboksen og du kan fortsette faktureringen. Når faktureringen av de valgte ordrene er ferdig, vil du i oversikten se antall sendte faktura, samt fakturanummer til og fra.