Hva er et årsoppgjør?
Årsoppgjør er en oversikt over virksomhetens stilling og offisielle regnskap i slutten av regnskapsåret. Et årsoppgjør skal inneholde resultatregnskap, balanse og en eventuell årsberetning.
Fra og med inntektsåret 2021 er det ny skattemelding for næringsdrivende. Næringsoppgave og andre ligningsskjema er borte, og vi står igjen med en samlet “Næringsspesifikasjon”.
Årsoppgjørsmodul i Tripletex genererer disse næringsopplysningene, som så sendes til skatteetaten.no, og kobles med den personlige skattemeldingen med pre-utfylte opplysninger fra Skatteetaten.
Årsoppgjøret i Tripletex er for Enkeltmannsforetak (ENK), og er satt opp trinnvis med forklaringer og veiledninger til å støtte opp om hvert steg i prosessen frem til ferdig levert skattemelding.
Nedenfor finner du en kort innføring i hvert steg for innlevering av skattemeldingen til Skatteetaten.
Husk at resten skattemeldingen må fullføres og sendes inn på Skatteetatens sider.
Hvordan bestille modulen
Årsoppgjørs-modulen kan bestilles via “Mitt abonnement” i løsningen.
Modulen er tilgjengelig for alle enkeltpersonforetak, men det er enkelte nøkkeltall og summeringer som ikke vil vises uten at det er betalt for modulen. Du vil finne modulen under menyen “Årsoppgjør>Innsending 202x”.
Modulen er laget med den hensikt at årsoppgjøret skal kunne gjennomføres på en mest mulig effektiv måte. Vi har derfor en fremdriftslinje som viser deg hvor langt du har kommet i prosessen. Under hvert punkt er det en sjekkliste hvor du krysser av for hvert punkt du har gjennomgått. Dette sikrer at du alltid vet hvor langt du kom forrige gang, og at du slipper å gjøre noe dobbelt.
Videre er fremdriftslinjen dynamisk, og det betyr at det kun er de hovedtemaene som er aktuelle for akkurat deg som vil vises. Din fremdriftslinje vil dermed kanskje se litt kortere ut enn bildene nedenfor.
Kom i gang
Det er satt opp en sjekkliste med forklaring til hvert punkt for å hjelpe deg til å huske på det du bør gjøre under hvert punkt, samt som en hjelp til å huske hvor langt du er kommet i årsoppgjøret.
I dette første steget kan du kontrollere om du har gjort alt du bør gjøre før selve årsoppgjøret starter.
Start med sjekklisten under dette punktet for å være sikker på at du har ført alle bilag og avstemt alle vesentlige balansekonti
Du vil se en oversikt over de oppgjørspostene som eventuelt skal tas hensyn til og som må bilagsføres* i regnskapet.
Oppgjørsposter
Oppgjørsposter føres som regel bare en gang i året, stort sett ved årsoppgjøret og uten dokumentasjon. *Oppgjørspostene registreres i regnskapet via “Avansert bilag” under menypunktet “Bilag>Nytt bilag”. Mangler regnskapskontoer for oppgjørsposter, kan disse opprettes via “Regnskap>Innstillinger>Kontoplan”.
Kort om oppgjørskontoene
- Tilbakeføring for privat bruk av elektroniske kommunikasjonsmidler (telefon og internett) føres etter fastsatt sats.
- Bruk av privatbil i næring gjelder for deg som har brukt privatbilen din noe til yrkeskjøring i virksomheten din.
- Hvis du har næringsbil, som også benyttes noe privat, må du tilbakeføre for den private bruken av næringsbilen.
- Uttak av varer fra virksomheten til privat bruk eller til andre formål innen virksomheten (gaver, markedsføring ol) må føres enten fortløpende gjennom året eller nå ved årets slutt.
Varige driftsmidler
Vil kun være tilgjengelig dersom du har føringer på kontoer som påvirker dette i regnskapet. Gjelder avskrivning av materiell, bygninge, tomter, påkostninger på leid forhold etc.
Varige driftsmidler som må avskrives, bokføres via Avansert bilag. Vær oppmerksom på at det er skattemessige avskrivninger som legges til grunn for næringsopplysningene som sendes inn i næringsspesifikasjonen til skattemeldingen. Du vil få beskjed om du har avskrevet for mye eller for lite i forhold til maksimal avskrivningssats. Slik vil du ha full kontroll på at tallene holder seg innenfor det som kan kostnadsføres.
Du finner en oversikt over de varige driftsmidlene i regnskapet, samt bevegelse og avskrivninger på disse.
Avvik
Tripletex vil oppdage om det er differanse mellom bokført avskrivninger og satsen for skattemessige avskrivninger for hver saldogruppe.
Er det ført for lite avskrivninger kan du klikke på “Fix it” og systemet generer automatisk et bilag som sørger for at det avskrives korrekt beløp. Du kan gå tilbake helt ned til hver føring via kontospesifikasjonen.
Næringskjøretøy
Punktet er kun tilgjengelig om man har ført på konto fra 7000 til 7079 eller 7090 til 7098.
Registrer nødvendige opplysninger
Dersom bilen også er benyttet til privat bruk, beregner systemet automatisk hvor mye som skal tilbakeføres for den privat bruken barsert på opplysningene registrert over.
Varelager
Dette punktet vil kun vises dersom du har registrert noe på en av beholdningskontoene.
Er det feil bruk av beholdningskonto kan du korrigere i selve bilaget ved å klikke deg inn fra tallet registrert i oversikten.
Varer som fortsatt er i behold ved årets slutt skal føres opp som varelager. Grunnlaget for verdien av lageret er varetelling. Bokføring av varelagerendringer bokføres via Avansert bilag.
Resultat og balanse
På denne siden beregnes resultatet og den delen av balansen som skal overføres til næringsopplysningene for skattemeldingen.
Tallene i oversikten vil være akkumulerte tall og ikke spesifisert på kontonivå. Tallene er klikkbare og du vil kunne se hvilke kontoer som ligger til grunn for summen. Videre vil du kunne klikke deg inn i bilagene som er ført på de ulike kontoene.
Resultat
Her kan man justere næringsresultatet for de postene som ikke er fradragsberettiget.
Du får en oversikt over aktuelle poster som er holdt utenfor resultatet ved å klikke på det blå tallet i teksten.
Balanse
Oversikt over balanseposter som skal innrapporteres til Skatteetaten. Enkelte balanseposter er merket med en stjerne (*), disse holdes utenom næringsopplysningene som sendes inn. Skatteetaten har oversikt over disse fra før, og de finnes som regel ferdig utfylt på skattemeldingen.
Personinntekt
Enkeltpersonforetak/personlig næringsdrivende skal beskattes etter en skjermingsmetode, også kalt foretaksmodellen. Næringsresultatet kan skyldes at;
- den næringsdrivende har investert i forskjellige driftsmidler
- den næringsdrivende selv har lagt ned en arbeidsinnsats
Kort om personinntekt
Den næringsdrivende har gjort en arbeidsinnsats, i tillegg plassert penger i driftsmidler. Driftsmidlene skal ha sin avkastning, og arbeidsinnsatsen skal ha sitt vederlag i form av personinntekt som man får trygderettigheter og pensjonsopptjening av.
Driftsmidler har i 2021 6% avkastning, som trekkes i fra det korrigerte resultatet (se foregående punkt), det som blir igjen er personinntekten.
Les gjerne mer om personinntekt på Skatteetatens sider.
Innsending til Skatteetaten
Da er skattemeldingen og næringsopplysningene klare til å sendes inn. Likevel viktig å ta en siste sjekk på informasjonen som fremkommer her.
Legg inn innehavers fødselsnummer før oppgaven sendes inn. Da vil opplysningene kobles til riktig skattemelding i Skatteetaten. Velg deretter “Send næringsoppgaven til Skatteetaten”.
Ektefellefordeling
Her i steget for innsending kan man nå huke av for “jeg deler med ektefelle”.
Prosentsatsen som skal til ektefelle defineres her i feltet for “% til ektefelle”. Årsoppgjørsprogrammet vil da fordele og beregne næringsinntekten og personinntekten som rapporteres på innehaver og ektefelle.
NB! For regnskapsførere som sender inn oppgaven for klient, vil det også være klientens fødselsnummer som legges inn. Innlogget på Skatteetaten som regnskapsfører vil vise din personlige side, ikke klientens. Man må da velge “Se andre du har rettigheter til” og velge korrekt klient.
Etter innlevering vil det være mulig å laste ned en XML-fil av grunnlaget for næringsoppgaven.
Innlogging til Skatteetaten
Etter at du har valgt å “Send næringsoppgaven…” kommer du til innloggingssiden. For å sende inn næringsopplysningene må du være innlogget via din “ID-port”.
Velg ditt alternativ.
Næringsoppgaven på Skatteetaten
Innlogget på Skatteetatens sider vil det se slik ut når du har sendt inn fra Tripletex.
Oppsummering av selve skattemeldingen vil ligge nederst på siden.
Korrigering av Næringsopplysningene må gjøres i Tripletex, og deretter sendes inn på nytt til Skatteetaten.
Når du evt har foretatt korrigeringer og gjennomgått det som ligger tilgjengelig her, velger du “Send inn”. Har du gjort endringer vil det stå “Send inn nye opplysninger”.
Det vil alltid være siste versjon av skattemeldingen som er den gjeldende.
Når du har markert som levert vil følgende melding vises i oppgaven i TT.