Gå til "Prosjekt>Innstillinger" i hovedmenyen for å finne dine prosjektinnstillinger.
I prosjektinnstillingene tilpasser du arbeidsflyten for prosjekthåndteringen. Innstillingene her gjelder for alle prosjekter og alle brukere med tilgang til prosjekt. Du kan også gjøre spesifikke tilpasninger i selve prosjektet.
Se videoen under for en kort gjennomgang av de ulike prosjektinnstillingene, eller les mer under.
Les mer om de ulike innstillingene som er tilgjengelig og hva slags funksjon de har.
Du kan klikke på "Vis beskrivelse" utenfor hvert punkt i "Prosjekt>Innstillinger" i hovedmenyen for å få en kort forklaring av innstillingen.
Arbeidsflyt for fakturering
Godkjenning av timer til fakturering
Når du markerer for dette må en eller flere førte timer på et prosjekt godkjennes før fakturering.
Alle registrerte timer i perioden må godkjennes før fakturering
Alle førte timer frem til dato som er valgt i prosjektfakturering, må godkjennes før de kan faktureres.
Separat godkjenning og fakturering
Ved aktivering av dette splittes prosjektfakturering opp i et godkjenningsnivå og et faktureringsnivå. Godkjennings-/faktureringsrettighet styres av brukertilgangene.
Marker prosjekt som er klare til fakturering
I prosjektdetaljer kan du nå markere for at prosjektet er klar til fakturering. På oversikten for prosjektfakturering kan du sortere på prosjekter klar for fakturering, samt dato for godkjennelsen.
Generelle prosjektinnstillinger
Sortering av prosjekter
Velg hvordan prosjekter skal sorteres i prosjektoversikten.
Prosjektdeltagere kan se alle ordrelinjer
Aktivering av denne, gjør at alle med tilgang til å registrere ordrelinjer på prosjekt, kan se sine egne samt andres ordrelinjer ført i prosjektet.
Standard viderefakturering på prosjekter
Systemet velger automatisk viderefakturering for timeprisprosjekter.
Standard dato for fakturering (oppsamlet grunnlag)
Velger du frem til dagens dato, blir timer og kostnader ført til og med den datoen, med som grunnlag på faktura. Velger du siste dag i forrige måned, blir grunnlaget frem til og med siste dag i måneden.
Innstillinger for nye prosjekter
Automatisk generering av prosjektnummer. Et prosjektnummer er ofte en god referanse. Har du også nummer på ordre/tilbud, husk å sette god avstand på nummerseriene da de deler nummerserie med prosjekt.
Les mer om nummerserier her
Kun prosjektdeltagere kan registrere informasjon på nye prosjekter
Ansatte og evt. innleid personell registrert som prosjektdeltagere kan registrere timer, ordrelinjer/kostnader, kontrollskjema mm. på prosjektet.
Tillat timeføring kun for prosjektaktiviteter som er knyttet til prosjektet
Begrenser aktiviteter det skal føres timer på i prosjektet. Innstillingen anbefales aktivert i selve prosjektet under "Budsjettfanen" eller i det du oppretter prosjektet.
Visning av prosjektnavn
Her har du flere valg for hvordan du ønsker at prosjektnavnet skal vises i detaljer på prosjektet og på faktura. Velger du f.eks. "Standard (Nummer/navn)" er det viktig å huske at nummeret behandles som tekst. Prosjektnumrene bør derfor ha like mange siffer.
Har du elektro/VVS? Da får du også opp Produktets utsalgspris beregnes ut ifra innkjøpspris. Les mer om rabattgrupper her
Kontraktsform
Styrer prosjektets økonomi. Innstillingen blir da standard, men du kan endre direkte i prosjektet.
Timeprismodell
Har du valgt timeprisbasert kontraktsform kan du velge mellom tre ulike modeller: Fast timepris, personspesifikke timepriser (timepris definert i ansattkortet) eller prosjektspesifikke timepriser (ulik timepris for aktivitet/ansatt).
Les mer om timeprismodeller her
Sortering av ordrelinjer på faktura
Standard valg, men igjen kan det endres per prosjekt.
Fritekst betingelser
Her kan du legge inn standardtekst som frister el. for oppdragsbekrefelse.
Fritekst fakturering
Dette feltet er også knyttet til oppdragsbekreftelsen under punktet Fakturering. Ønsket tekst på selve faktura kan legges enten i “Faktura>Innstillinger>Fakturaoppsett” som standard eller i prosjektet.
Les mer om fakturaoppsett her
Kontrollskjema
Må signeres for fakturering
Prosjekter kan ikke markeres “klar til fakturering” før kontrollskjemaer er registrert og signert i henhold til valgene i listen.
Må signeres før timeregistrering
Aktiveres denne låses prosjektet for timeføring inntil kontrollskjemaer i henhold til valgene i listen er registrert og signert.
Avanserte innstillinger
Historisk informasjon
Aktiveres denne kan du legge inn tidligere fakturert honorar fra et annet regnskapssystem. Ved å legge beløpet inn i “Kontraktsfanen” på prosjektet, reduseres honorarreserven til fakturering.
Prosjektprognose
Fungerer kun om du budsjetterer på timer. Fakturering av fastprisprosjekt blir på grunnlag av opptjent honorar (altså førte timer). Dette krever at % Ferdig registrert er valgt under “Andre prosjektinnstillinger”.
Les mer om Prosjektprognose her
Underleveranse
Gir deg mulighet til å budsjettere forventet innkjøp på et prosjekt. Når du registrerer innkjøpet via leverandørfaktura kan denne knyttes via ordrelinjer til “underleveranse”.
Les mer om underleveranse her
Prosjektkategorier
Her kan du sette opp betingelser for sortering av prosjekter. Gjør det bl.a enkelt å hente ut rapporter på spesifikke kategorier mm.
Referansehonorar
Dette er en referanse til budsjettert timepris og vises i “Status” på prosjektet.
Beregn referansehonoraret fra budsjetterte timepris på prosjektet
Dette punktet aktiveres når "Referansehonorar" er markert. Det er et måltall: antall timer ganger budsjettert timepris, som hentes fra ansattdetaljer, på aktiviteten eller overordnet prosjektbudsjett. Les mer om projsektprognose her
Andre prosjektinnstillinger
Avslutt fakturerte prosjekter automatisk
Gjelde for alle prosjekter. Når fakturareserven er i null (altså ferdig fakturert), avsluttes prosjektet automatisk og forsvinner fra prosjektoversikten (åpent) og Prosjektfakturering.
Ordrelinjer knyttes automatisk til prosjekt
Gjelder for EHF-faktura. Mottar du en faktura med henvisning til et prosjekt, blir ordrelinjene på faktura automatisk knyttet til korrekt prosjekt.
Prosentberegnet timekost
Timekosten på ansattforholdet er bunnlinjen. Det som legges inn feltet “Timekost (Prosent av registrert timekost på ansatt)” øker den ansattes timekost.
Les mer om timekost her
Tillat endring av mva-kode ved registrering av ordrelinjer
Gir mulighet til å overstyre eller bestemme mva-koden pr. produkt i fanen "Ordrelinjer".
Fastprisprosjekter - beregningsmetode for opparbeidet honorar
Denne relaterer seg til punktet under “Rapportering”. Velger du Fakturert honorar oppdateres statusrapporten i prosjektet etter fakturering. Status forblir uendret helt til neste fakturering. Velger du %Ferdig registrert aktiveres Fakturer fastpris etter fremdrift. Foreslår systemet et fakturabeløp i henhold til førte timer.
Timeprisprosjekter - opparbeidet honorar opp-/nedskrives ved fakturering
Gir mulighet til å justere fakturabeløpet. Velges alternativet Prosent utført, oppdateres statusrapporten i prosjektet etter hvert som det føres timer og kostnader (uten å være fakturert).
Ressursplanlegging
Ressursplanlegging
Aktiverer du denne kan du kartlegge arbeidsmengde og ledig tid per ansatte.
Les mer om ressursplanlegging her
Ressursgrupper
Les mer om planleggingsnivå ressurser
Ferieplan
Les mer om ferieplan her
Periode
Velger du hvordan du ser ressursplanleggeren. Kan overstyres direkte i rapporten.
Avsender av prosjektdokumenter
Her har du flere alternativer til å styre avsender på ulike dokumenter/mail som sendes fra prosjektmodulen.
Vil du lære mer?
Har du elektro/VVS funksjonalitet ? Les mer om iInnstillinger for Elektro/VVS her
Ofte stilte spørsmål
Er det mulig å utvikle egne kontrollskjemaer?
Nei, det er dessverre ikke mulig å utvikle egne kontrollskjemaer i Tripletex per dags dato.