Når du sender et inkassovarsel på papir, så sender Tripletex automatisk fakturainformasjonen til en ekstern distributør som sender inkassovarselet som post til mottakeren. Informasjon fra Tripletex sendes automatisk til distributør én gang per dag. Frem til inkassovarselet faktisk sendes fra Tripletex til distributør, så vil det stå «Avventer levering til brevutsendelse» i statusfeltet.
Når inkassovarselet blir sendt til distributøren, blir statusfeltet i fakturaoversikten endret til «Overlevert til distributør for brevutsendelse».
Distributøren vil da kontrollere informasjonen i inkassovarselet og sende inkassovarselet i brevform til kunden.
Hvis adressen er korrekt, så vil det nå ta en dag eller to før brevet leveres hos kunden, altså som en vanlig postforsendelse. Men er adressen feil, eller brevforsendelsen av en eller annen grunn blir sendt i retur, så kan det ta noen virkedager før distributøren faktisk får brevet i retur fra Posten.
Da sendes det en melding til Tripletex som vises i statusfeltet – «Returnert fra postkontoret». Da må du kontrollere mottakeradressen og sende brevforsendelsen på nytt.
Slik aktiverer du brevutsendelse av inkassovarsel:
- Gå til Selskap > Mitt abonnement i hovedmenyen.
- Under Ikke aktiverte tjenester klikker du på «Aktiver» på Brevutsendelse av inkassovarsel.
3. Under Faktura > Innstillinger får du opp Automatisk brevutsendelse og alle inkassovarsler blir nå automatisk sendt. Her kan du legge inn en person som «Mottaker av varslinger på e-post».
Slik deaktiverer du brevutsendelse av inkassovarsel:
- Gå til Selskap > Mitt abonnement i hovedmenyen.
- Under Aktiverte tjenester klikker du på Les mer om tjenesten > Deaktiver på Brevutsendelse av inkassovarsel.