Du kan fakturere a konto både med og uten mva. Det er viktig å vite at dette føres mot to ulike regnskapskontoer.
A-konto uten mva føres som standard mot konto 2900, mens a konto med mva føres som standard mot konto 3000.
Oversikt over regnskapskontoer og en beskrivelse av disse finner du i hovedmenyen under fane
Regnskap > Innstillinger > Regnskapsregler > Konteringsregler.
Fremgangsmåte for a kontofakturering
Opprett prosjekt, hvis det er fastpris, legg inn fastprisbeløp.
Du kan legge inn a kontobeløp via fakturaplan eller via prosjektfakturering
Fakturaplan
Trykk deg inn på prosjektet > Kontrakt-fanen > scroll ned til Fakturaplan > Ny rad(om det ikke ligger en tom rad der fra før av) > Fyll ut feltene > trykk på Lagre.
Du kan som nevt også legge inn a kontobeløpet direkte i prosjektfaktureringen.
NB! Husk da å fjerne hakene for inkluder honorar og ordrelinjer før du godkjenner til fakturering.
Systemet vil automatisk foreslå «sluttfakturering» etter at du har a-kontofakturert.
Beløpet, som er fakturert a konto, vil stå som et minusbeløp i oversikten. Honorar i eksempelet over er fortsatt 100 000 kroner å fakturere selv om fakturabeløpet er 50 000 kroner.
Siden a konto ikke nødvendigvis bilagsføres på samme måte som honorar og ordrelinjer, så krever systemet at a kontoreserven er 0 når prosjektet avsluttes.
Dette betyr også at hvis du fakturerer 50 000 kroner som a konto og 50 000 kroner som honorar, så kan du ikke legge beløpene sammen til et fastprisbeløp på 100 000 kroner.
Dette er ikke noe problem, da systemet vil «hjelpe» deg med sluttfakturering så fort en a kontofaktura er sendt.
I status på prosjektet kan du til en hver tid se hva som er honorarfakturert og hva som er a kontofakturert.
Har du a kontofakturert hele beløpet, vil Tripletex automatisk foreslå en prosjektfakturering som går i null. Dette for at posteringer i regnskapet skal bli riktig.
Da vil prosjektfaktureringen se slik ut:
Fakturerer du a konto uten mva, vil du stå igjen med mva-beløpet når du oppretter en nullfaktura som kan faktureres ut til kunden:
Har du fakturert a konto med mva, så vil sluttfaktura bli 0,-
Sluttfaktura kan da se slik ut:
Jeg har fakturert a konto, og nå får jeg ikke avsluttet prosjektet
Når du fakturerer a konto, så er det altså viktig at a konto-saldoen er 0 før prosjektet avsluttes. A konto-saldoen må være 0 fordi a konto behandles forskjellig i regnskapet i forhold til inntektsføring av honorar og ordrelinjer.
Hvis du har fakturert kunden, kan du opprette en nullfaktura. Eksempel:
Hvis a konto-saldoen er 10 000, kan du fakturere 10 000 som a konto og 10 000 som honorar. Du flytter altså inntekten fra a konto til honorar. Beløp å betale er 0 gitt at a konto-beløpet har samme mva-sats som honoraret. Hvis a konto-beløpet og honoraret har forskjellig mva-sats, så må kunden betale mva-beløpet.
Tips: Når du godkjenner et prosjekt til fakturering, kan du skrive inn honoraret som skal faktureres.
Hvorfor vises ikke a-kontofakturert honorar som inntekt på prosjektet?
Når du fakturerer honorar som a-konto vil dette ikke fremkomme som inntekt på prosjektet før det overføres til honorar, det vil dermed vises som en negativ reserve på dashbordet (status) på prosjektet. A-konto blir balanseført og blir deretter inntektsført først når prosjektet er sluttfakturert.