Denne artikkelen tar for seg de forskjellige seksjonene under regnskapsinnstillingene i Tripletex. Du finner regnskapsinnstillingene under Regnskap > Innstillinger i menyen til venstre. Regnskapsinnstillingene definerer hvordan det blir seende ut i regnskapet basert på hvilke handlinger du gjør.
Under ser du en oversikt over hva de forskjellige seksjonene inneholder.
Bokføring
I seksjonen «Bokføring» kan du aktivere ulike funksjoner tilpasset din bedrift. Du kan for eksempel aktivere prosjektregnskap, avdelingsregnskap, skru på periodisering for lønn eller abonnement, osv. Legg merke til infoikonet for å se beskrivelse av hver funksjon.
Dersom du mangler valg som vist på bildet, kan det være at funksjonene ikke er tilgjengelige i din pakke. For eksempel: Avdelingsregnskap er ikke tilgjengelig med basis-pakken. Les mer om pakker og priser her.
Tilgangsstyring av lønnsinformasjon
I denne seksjonen får du mulighet til å aktivere «Seperat tilgangskontroll for lønnsinformasjon». Denne innstillingen gir deg mulighet til å styre om de ansatte skal se lønnsinformasjon. Dersom denne er aktivert, vil tilgangen «lønnsinformasjon» være tilgjengelig under brukertilgangene til de ansatte.
Avdelingsregnskap
Dersom avdelingsregnskap er aktivert under «bokføring» vil seksjonen«Avdelingsregnskap» dukke opp. Denne seksjonen gir deg mulighet til å velge om reiser, utlegg og lønn skal bokføres mot ansattes avdeling eller prosjektets avdeling.
For eksempel: En ansatt er tilknyttet avdeling X, men fører et utlegg mot et prosjekt som er knyttet til avdeling Y. Det som er definert i denne seksjonen vil da bestemme om det går mot avdeling X eller avdeling Y.
Innhold
Ansattregnskap
Definerer om inntekt føres mot kundeansvarlig eller prosjektleder/vår kontakt. For eksempel det er definert en kundeansvarlig inne på kundekortet, mens en annen ansatt blir satt som «vår kontakt» inne i ordrebildet. Innstillingen under «ansattregnskap» definerer hvem inntekten vises mot under resultatrapport>ansatte.
Konteringsreglene
Konteringsreglene definerer hvordan ulike handlinger i systemet blir bokført i bakgrunnen. For eksempel om du fakturerer med mva-kode 3, uten å ha spesifisert noe annet på produktet, vil inntekten føres mot det som er definert på «Standardkonto for fakturerte produkter/ordrelinjer (høy sats)». Som standard er denne satt til konto 3000, men kan endres til andre inntektskontoer hvor mva-kode 3 er spesifisert.
Konteringsreglene er satt opp i forhold til standard kontoplan, og vi anbefaler ikke å endre noe i konteringsreglene uten å forhøre deg med regnskapsfører først.
Altinn
Her kan du legge inn Altinn-ID og passord for integrasjon med Altinn. Denne seksjonen dukker opp under regnskapsinnstillinger dersom årsoppgjørsmodulen er aktivert. Hvis ikke den er aktivert, finner du den samme seksjonen under Lønn > Innstillinger.
Preferanser
I den nederste seksjonen får du mulighet til å aktivere «Bruk inneværende måned i resultatrapporter». Om denne er aktivert tar systemet automatisk med hele inneværende måned i filtreringen resultatrapporter for kunder, leverandører, ansatte, avdelinger og prosjekt.